De tv verandert, tv-kijken verandert, dan kan tv-maken natuurlijk niet achter blijven. We kijken steeds meer on-demand, en niet lineair (dus op de ouderwetste manier in de volgorde dat het wordt uitgezonden). Video is al jaren niet meer beperkt tot tv. De combinatie YouTube, smartphones en 4g maakt het mobiel tv kijken wel erg makkelijk. Eigenlijk zien we bij zowel de consumptie als de productie van televisie, een verschuiving naar mobiel. Gister organiseerde J•lab een bijeenkomst van mediaprofessionals, docenten en onderzoekers om de veranderende wereld van tv eens nader te bekijken. Aanwezig waren NOS op 3, Mindshakes, BNR, KRO/NCRV en TNO, die elk kort iets vertelden over waar zij mee bezig zijn op dit gebied. In deze post echter geen samenvatting van de presentaties (dan had je maar langs moeten komen), maar een overzicht van de belangrijkste trends.
1. MoJo
De verslaggever die een videoproductie van begin tot eind op een smartphone maakt is geen toekomstmuziek, bewijst Geertje Algera van KRO/NCRV. Zij is misschien wel een van de eerste Nederlandse journalisten die video hoofdzakelijk maakt op een iPhone. Sinds 2014 gaat zij op pad met haar smartphone, en filmt en monteert video voor online en tv.
Opvallend is dat niet iedereen kiest voor mobiel om online tv te maken. BNR post elke dag op 16.00 een nieuwsbulletin op Facebook. Dit begon met een smartphone, maar ondertussen heeft de redactie een camera aangeschaft voor de opname van dit dagelijkse nieuwsitem. Mindshakes heeft zelfs een hele luxe camera gekozen zodat zij ook documentaires van cinema-kwaliteit kunnen maken.
2. Streaming
In het kielzog van het succes van Meerkat en Periscope, apps waarmee je live kan streaming vanaf je telefoon, gaan redacties aan de slag met streaming. Vaak door iemand van de redactie, maar ook omstanders worden niet over het hoofd gezien. Sterker nog, TNO werkt samen met NU.nl aan Cameraad. Dit is een live-streaming dienst die binnen de NU-app moet gaan draaien. Gebruikers kunnen iets (een brand) streamen, en de redactie heeft een dashboard waarmee de streams kunnen zien, en selecteren voor de live-uitzending. Het is ook mogelijk om te communiceren met de gebruikers, zo kan de redactie een live-uitzending toch een beetje regisseren.
3. Millennials
Nieuwe experimenten rondom tv staan allemaal in het teken van de queeste naar de heilig graal – de millennial. Deze mediaconsument is jong (max. 35), kijkt tv on-demand en leest/kijkt nieuws via social media, met name Facebook. BNR probeert de millenial te bereiken met hun Facebook-nieuwsuitzending. NOS op 3 zegt social media als belangrijkste kanaal te beschouwen, en dan voornamelijk Facebook. Tot slot probeert Mindshakes alleen items te maken die de millennial raken.