J-lab start nieuw onderzoek naar immersive journalism

Afgelopen tijd lezen we veel over verwarde mensen, problemen rondom de zorg voor verwarde mensen, de overlast die ze mogelijk veroorzaken. Hoe is het om verward te zijn? Wat houdt dat in? KRO-NCRV maakte een virtual reality verhaal waarin je zelf kan ervaren hoe het is om in een verwarde toestand te zijn.  Maar welke journalistieke toegevoegde waarde heeft het als je zelf ervaart hoe het is? Ben je dan meer betrokken bij het verhaal? Ga je het dan beter begrijpen?

Immersieve Journalistiek

Via deze nieuwe vorm van journalistiek, immersieve journalistiek, maak je als het ware deel uit van een verhaal in plaats van het alleen te ‘ondergaan’. Er kunnen verschillende technieken worden gebruikt zoals 360-graden video, augmented reality en virtual reality.

Immersieve journalistiek wordt gezien als een manier om het publiek aan je te binden door hen emotioneel te betrekken bij het verhaal. Door het publiek de echte wereld ‘virtueel’ te laten ervaren, zouden zij meer grip op en begrip voor ongrijpbare en onvoorstelbare gebeurtenissen in de wereld krijgen.

Of immersiviteit de betrokkenheid van het publiek daadwerkelijk vergroot en of emotionele betrokkenheid ook bijdraagt aan de informatieve – en duidingsfunctie van de journalistiek is echter de vraag. Onderzoek naar immersieve technieken in de journalistiek is nu nog grotendeels gericht op de productiekant en op de narratieve elementen van dergelijke media-uitingen. Er bestaat nog weinig kennis over de ervaring van de gebruiker en welke impact immersiviteit heeft op kennisoverdracht.

Samen met onderzoekers aan de UvA en de Universiteit van Wenen en journalisten van KRO-NCRV, VPRO, NOS, NTR en Instituut voor Beeld en Geluid gaat J-lab in februari beginnen met het tweejarig onderzoeksproject Immersieve journalistiek en het Betrokken Publiek. J-lab heeft een SIA (Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek) subsidie hiervoor gekregen.

Het doel is meer inzicht te krijgen in hoeverre emotionele betrokkenheid van nieuwsconsumenten bij journalistieke producties van invloed kan zijn op de publieke functie van journalistieke organisaties.

Hoe onderzoek je dat?

Dit gaan we onderzoeken door experimenten uit te voeren waarin deelnemers verhalen zullen zien met verschillende mate en vormen van immersiviteit. De fysiologische reacties worden gemeten, door bijvoorbeeld zweetafgifte in vingertoppen te meten. Daarna worden verschillende vragen gesteld om emoties en kennis te meten. Een paar weken erna worden er weer vragen gesteld over het verhaal om na te gaan welke kennis is blijven hangen.

Maar een eerste stap is om een goede inventarisatie te maken van immersieve journalistieke producties in Nederland en het buitenland. Ken jij journalistieke producties die met nieuwe technieken zijn gemaakt en je laten onderdompelen in een verhaal? Mail naar j-lab@hu.nl.

 

 

Reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *