framing, facebook, media, strategie, journalistiek

De media tegen Facebook

Facebook kondigde deze week aan dat het algoritme van de newsfeed voortaan meer prioriteit geeft aan berichten van de vrienden. The Verge kopte gister met Facebook adjust News Feed to favor friends and family over publishers, Recode met Facebook’s new algoritm change is what makes publishers so afraid of Facebook en The New York Times met Facebook, a News Giant That Would Rather Show Us Baby Pictures. Een kleine greep uit de enorme hoeveelheid nieuwsberichtjes, analyses en commentaren op de aankondiging van Facebook. Voor wie het nog niet duidelijk was: de media zijn bang voor Facebook.

Bang waarvoor? Terwijl de jongste generatie alweer is afgehaakt, hebben de grote media Facebook pas net ontdekt. Facebook heeft de afgelopen jaren ook sterk ingezet op content, en heeft kenbaar gemaakt dat de journalistiek goed instaat is relevante content te maken voor Facebook-gebruikers. Het is met Instant Articles mogelijk om binnen de Facebook-omgeving verhalen te publiceren. Lekker makkelijk voor de gebruiker, en je kan er ook nog een beetje aan verdienen via de advertenties. Ook heeft Facebook journalisten in dienst die de news-feed ‘vormgeven’, dat houdt in dat zij mede-bepalen welke berichten prioriteit krijgen.

Deze initiatieven van Facebook waren een sprankje hoop in moeilijke tijden. Facebook wordt door media serieus genomen (want andersom lijkt dat ook zo te zijn), en vormt vaak een essentieel onderdeel van de social-mediastrategie (voor zover daar sprake van is). De strategie is gebaseerd op de werking van een algoritme waar de media zelf geen beslissingen over kunnen maken. De strategie gaat er ook vanuit dat Facebook in ieder geval deels dezelfde doelen heeft als de media. Nieuws over Facebook kan eigenlijk niet meer onafhankelijk zijn. De media zijn hier onderdeel van het nieuws.

De media hopen dat Facebook dezelfde missie heeft als zij, namelijk nieuws en informatie verspreiden. Facebook maakt echter steeds opnieuw duidelijk dat dit niet het geval is. Is het dan verwonderlijk dat het nieuws voorzien wordt van een negatief frame? David tegen Goliath, maar dan wint Goliath. In de berichtgeving over Facebook wordt de tech-giant neergezet als antagonist van de media. Zelden zie je een ander verhaal voorbijkomen. Bij dit laatste Facebook-nieuws kwam dit erg duidelijk naar voren, maar ook uit oudere berichtgeving blijkt Facebook keer op keer de boeman. Eigenlijk hebben we helemaal geen zicht op wat Facebook nu echt gaat veranderen, en de mogelijk effecten die dit heeft. Immers is de enige beschikbare berichtgeving geschreven door ‘het slachtoffer’ en de aankondiging van Facebook zelf.

Wat ‘de media’ zich moeten realiseren is dat nieuws en onafhankelijk journalistiek niet het hoogste doel zijn voor Facebook. Voor Facebook is het allerbelangrijkste dat gebruikers connecties maken, en dat zijn content met elkaar delen. Dat Facebook inziet dat journalisten goed zijn in het maken van content, betekent nog niet dat hetzelfde doel wordt nagestreefd. Maar het betekent ook niet dat Facebook de vijand is. Volgens mij gaat het Facebook om de gebruiker die relevante content wil. Nieuwsmedia kunnen dus beter hun Facebook-strategie zo inrichten dat zij ook de gebruiker bedienen, en niet het algoritme van Facebook.