Betaalde printoplage dagbladen daalt met 5%

De Telegraaf en nrc.next zijn de grootste verliezers als de printoplage van het 4e kwartaal 2015 t/m het 3e kwartaal van 2016 wordt vergeleken met dezelfde periode in 2014-2015. De Telegraaf raakte 9% kwijt (40.000 exemplaren), nrc.next verloor 10% (-2.800).

De digitale oplage steeg met 10% tot ruim 1 miljoen. Een derde daarvan is ‘digital only’ – de rest is een combi met een print-abonnement.

Gemiddeld verloren de dagbladen 5% van hun oplage. De totale betaalde print-oplage daalde van bijna 2,5 miljoen in de vorige periode met 120.000 exemplaren naar 2.370.000.

Ruim 50% van die oplage is landelijk, maar daar zitten ook de regionale AD-edities bij.

totaal-2013-2016

Landelijk

Bij de landelijke titels verloren Telegraaf (-9%) en nrc.next (-10%) meer dan het gemiddelde (-6%) in de laatste periode. NRC Handelsblad verloor 6%, het AD 5%. FD bleef stabiel. Trouw (-1%) en de Volkskrant (-2%) deden het relatief goed.

landelijk-2013-2016

Losse verkoop is alleen van belang voor De Telegraaf (7%), de Volkskrant (5%), AD en next (4%) en NRC (3%).

landelijk-2013-2016-abo

Regio

Bij de regionale titels werd gemiddeld 4% verloren, de Leeuwarder Courant (-2%) verloor het minste, de Gooi- en Eemlander en Het Parool (-6%) en Friesch Dagblad (-8%) waren de grootste verliezers.

regio-2013-2016

Gratis

Metro verlaagde z’n oplage met 8% tot 407.000.

metro-2013-2016

Verspreid

De verspreide oplage in Nederland, dus inclusief Metro en inclusief de onbetaalde (via losse verkoop) en gratis exemplaren (marketing, personeel, relaties, adverteerders) die de betaalde kranten verspreiden is 3 miljoen.

Het Parool (20%), Trouw (17%), de Volkskrant (16%), nrc•next (15%) AD (14%) en De Telegraaf (11%) verspreiden meer dan 10% van de oplage onbetaald.

verspreid-2015-2016

Digitaal

De digitale oplage (pdf-achtige versies van de krant) steeg voor het eerst tot boven de miljoen. Bij de verschillende titels zijn opmerkelijke veranderingen te zien: grote stijgingen bij Telegraaf, de Volkskrant, NRC, AD, Trouw en Parool. De Limburger, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant zijn hun digitale bestand aan het saneren. FD stijgt langzaam. Bij Reformatorisch en Nederlands Dagblad is de groei eruit. (Titels met een digitale oplage van minder dan 10.000 zijn uit de twee onderstaande grafieken weggelaten.)

digitaal-2013-2016

De digitale oplage is opgebouwd uit combi’s – veel weekend-abonnees die de digitale krant erbij krijgen en stand-alone replica’s. Die laatste groep zijn de ‘echte’ volledige digitale abonnees. De Volkskrant en NRC zijn de grootste bij online-only replica’s.

digitaal-2015-2016

4 comments

  • Aardige cijfers. Er ontbreekt echter voor mij één ding in de regionale cijfers. Ik werkte tot 2005 voor het nog zelfstandig gemaakte Rotterdams Dagblad. Nu een editie van het AD (Rotterdams Dagblad). Mij bereikte al het verontrustende bericht dat de printoplage (dus van het vroegere RD en het AD samen) in de regio Rotterdam tot ver onder de 100.000 is gezakt. Klopt dit Bakker?

    • De laatste drie jaren worden er geen aparte oplagecijfers van de verschillende edities openbaar gemaakt. Die zijn er wel maar het is aan de titels zelf om dat openbaar te maken. De Persgroep doet dat niet. De reden laat zich raden. Alleen het bereik wordt openbaar gemaakt, zoeken bij ‘adverteren’ bij een titel.

  • jop van kempen

    Geachte meneer Bakker,

    Is berekend wat de verschuiving van print naar digitaal betekent voor de inkomsten uit abonnementen, uitgesplitst naar titel?
    Op die wijze is te achterhalen of de inkomsten uit abonnementen per titel stijgen of dalen.

    Met vriendelijke groet,

    • Per titel is dat niet bekend, maar wel in z’n algemeenheid. “In 2015 komt 22 procent van adverteerders en 78 procent van de lezers. Van die 78 procent zijn 3 procent digitale inkomsten.” Als er een digitale oplage van 1 miljoen is tegen een print-oplage van 2,5 miljoen zou je een andere verdeling verwachten. Ergo: digitaal levert aanzienlijk minder op dan print. https://www.svdj.nl/longread/