Betaalde online content – kan dat eigenlijk

Rupert Murdoch komt de eer toe de knuppel van de betaalde content in het digitale hoenderhok gegooid te hebben: “quality journalism is not cheap” zei hij al in 2009.

In de VS is Politico – een website met hoogwaardige politieke content een experiment begonnen met betaalde toegang: metered access. Dat in navolging van sites die geld voor content vragen: “We believe that every successful media company will ultimately charge for its content.”

Betaalbereidheid
Bij Politico en al die andere sites denkt men dat er qua betaalbereidheid een verandering heeft plaatsgevonden:

… it is increasingly clear that readers are more willing than we once thought to pay for content they value and enjoy. With more than 300 media companies now charging for online content in the U.S., the notion of paying to read expensive-to-produce journalism is no longer that exotic for sophisticated consumers… 

In Scandinavië, Duitsland en Groot-Brittannië wordt al lang niet meer geëxperimenteerd. Betaalde toegang wordt gewoon ingevoerd.

Premium content
In ons land introduceerde De Telegraaf – kampioen van de gratis online content – hun nieuwe tablet-betaalmodel, de Volkskrant lanceert in het najaar betaalde premium content, NRC heeft de Reader met betaalde content (zelfs voor abonnees). Nederlands Dagblad (zie hun rapport over het invoeren van de betaalmuur) en FD hebben de site al afgeschermd.

Bij de nieuwe initiatieven haalt de De Correspondent geld op via crowdfunding, De Nieuwe Pers laat abonnees betalen voor de hele krant of voor individuele journalisten.

Apache
Bij onze Belgische buren is Apache een web-only nieuwssite die ook geld vraagt voor een deel van de content. De eigen (onderzoeks)stukken zijn alleen voor abonnees (€3,50 per maand; €39 per jaar). De ervaring bij Apache heeft geleerd dat het niet zozeer de prijs is die afschrikt, maar vooral een gecompliceerde inschrijf- en inlogprocedure. Eigenlijk moet je je met één klik veilig kunnen abonneren.

Sinds gister zit ik zelf trouwens ook achter een soort van slotje…  voor De Nieuwe Pers ga ik media-analyses maken (de eerste: “Stiefkind Spits” is net gepubliceerd. Wie het vriendelijk vraagt (mailtje sturen, of via Twitter) kan echter wel een tijdelijke inlogcode van me krijgen…

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.