It's a match
2023 - 2025
Lopend onderzoek
Screen with white color. Put your text there. Group of young people in casual clothes working in the modern office

Artificiële Intelligentie (AI) heeft veel potentie voor onderzoeksjournalistiek: het kan redacties faciliteren bij het opschonen, ordenen en interpreteren van data en bijdragen aan nieuwe invalshoeken voor journalistieke verhalen. Toch wordt AI vooralsnog spaarzaam ingezet vanwege met praktische, maatschappelijke en ethische uitdagingen.

Om de mogelijkheden en randvoorwaarden voor onderzoeksjournalistieke AI in kaart te brengen werken ethici, juristen, data- en artificiële intelligentie engineers en journalistieke onderzoekers de komende twee jaar samen in het onderzoeksproject 'It’s a match'. De onderzoekers richten zich op de vraag op welke manier AI in lijn met journalistieke en maatschappelijke kernwaarden kan worden ingezet voor onderzoeksjournalistiek.

In dit project werkt het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie samen met de Fontys lectoraten Journalistiek & Verantwoorde Innovatie, Moral Design Strategy, Design & Interactie en Big data & AI. Uit het werkveld sluiten het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Pointer en Omroep Flevoland aan als onderzoekspartner. Het onderzoeksproject wordt gesubsidieerd met een RAAK Publiek-subsidie van Nationaal Regieorgaan SIA.

Onderzoekers

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.