Onderzoek · Interactieve journalistieke verhalen. Op zoek naar balans in de relatie tussen journalisten en hun publiek
Interactie als onderdeel van het journalistieke verhaal is tien jaar na de publicatie van het veel geprezen Snow Fall: The Avalanche of Tunnel Creek (The New York Times, 2012) niet meer weg te denken. De eerste experimenten met interactie stammen uit de jaren ‘90. Maar het genre komt tot 2012 niet echt van de grond omdat het nogal een gecompliceerde journalistieke vorm is. Zo vraagt de productie van interactieve journalistieke verhalen om een behoorlijke investering – qua geld en tijd – van nieuwsmedia. Niet alleen is er sprake van een verdiepend en meeslepend journalistiek verhaal waar diepgravend onderzoek voor nodig is zoals dat ook het geval is bij reportages en verhalende journalistiek. Het verhaal wordt daarnaast op een multimediale en interactieve manier aangeboden. De nieuwe vaardigheden die nodig zijn om zulke verhalen te maken, zoals ontwerpen, interaction design en programmeren, waren – zeker in die tijd – niet zomaar op elke redactie aanwezig. In navolging van Snow Fall maken nieuwsorganisaties ondanks de uitdagingen toch ruimte om hun eigen interactieve verdiepende verhalen te maken.
Nieuwsorganisaties verkenden de interactieve multimediale journalistiek in de jaren ‘10 door zoveel mogelijk verschillende interactieve verhalen te maken. In die tijd zijn er dankzij het experimenteren veel verschillende interactieve vormen ontstaan. Ondertussen, tien jaar later, is de experimentele fase voorbij en zien we dat het normaal is geworden om verhalen doelbewust te voorzien van interactieve elementen, of dat journalisten dit juist bewust achterwege laten omdat het niets toevoegt aan het verhaal.
Dit onderzoek focust op deze interactieve journalistieke verhalen en de consequenties van interactiviteit voor het verhaal, het maakproces en de gebruikerservaring. Het is belangrijk om dit te onderzoeken omdat de manier waarop interactiviteit door de makers is verwerkt in journalistieke verhalen iets zegt hoe journalisten de relatie met het publiek voor zich zien. Latere innovatieve ontwikkelingen, zoals nieuwsgames en immersieve journalistiek, zijn terug te voeren op eerdere experimenten rondom vernieuwende en interactieve vertelvormen.
Publicaties
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap - Van der Nat, R., Bakker, P. & Müller, E. (2021). Snowfall in de polder: interactieve multimediale journalistieke producties in Nederland.
Digital Journalism - Van der Nat, R., Müller, E. & Bakker, P. (2021) Navigating interactive story spaces. The architecture of interactive narratives in online journalism.
Website - Interactieve journalistieke verhalen
Over Journalismlab
©2021 journalismlab | made by sterk.agency
Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.