Interactieve multimediale verhalen in de journalistiek
2017 - heden
Lopend onderzoek

Sommige zeggen dat het niet kan – een interactief verhaal. Toch laat de praktijk iets anders zien: longreads, interactieve documentaire, scrollytelling, crossmediale verhalen. Journalisten experimenteren erop los! Het zijn vaak langere verhalen – een medicijn tegen de 24-uurscyclus van het nieuws. Ze zijn multimediaal, en gebruiken geavanceerde technieken om de gebruiker bij het verhaal te betrekken. Maar bovenal zijn ze allemaal interactief – de gebruiker moet actie ondernemen om het hele verhaal te ervaren. Soms niet meer dan een klik voor verdiepende informatie, of de selectie van een ‘hoofdstuk’. Maar er zijn ook verhalen waarbij de gebruiker de ontwikkeling van het verhaal beïnvloedt.

Het onderzoek richt zich op de relatie tussen interactiviteit en het verhaal (narratief). Hoe wordt interactiviteit zichtbaar in het verhaal? En welke gevolgen heeft dit voor de manier waarop het verhaal wordt verteld? Hoe ‘ontwerpen’ journalisten dergelijke interactiviteit? En hoe gaat de gebruiker daar eigenlijk mee om?

Publicaties
Snowfall in de polder: interactieve multimediale journalistieke producties in Nederland. 

Onderzoekers

ReneevanderNat-1024x1024
Promovenda
Renée van der Nat

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.