#tweetoff

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Als de hoofdredacteur van het Journaal, de CEO van Schibsted of de media-redacteur van NRC mij volgt op Twitter, aarzel ik geen moment: die volg ik terug – als ik dat al niet deed.

Maar bij die 1790 anderen check ik altijd: zijn ze interessant genoeg, zeggen ze wel wat, hebben ze nieuws, zijn ze grappig?

Het zou al helpen als Twitteraars minder flauwekul zouden tweeten.

Er zijn regels en codes voor Twitter. Maar die gaan over hoe je ervoor zorgt dat je niet in de problemen komt. Dat kan mij eigenlijk niet schelen; hoe meer bedrijfsgeheimen, confidenties en ondoordachtheden, hoe beter, als ze maar interessant zijn. Hoe meer spijt hoe beter de tweet.

Ik wil minder flauwekul. Een mooi begin zou gemaakt worden als Twitteraars:

  1. Twitter niet gebruiken als sms of e-mail (“ja vind ik ook” “zie je zo” – die DM optie zit er niet voor niks);
  2. stoppen met zelfpromotie en het retweeten van complimenten (“lees mijn boek”, “koop mijn boek”, “iemand las mijn boek”);
  3. ophouden met melden dat ze opstaan (goedemorgen… Velzen, Arnhem, planet) of dat ze gaan slapen (zzzzzz);
  4. geen oninteressante zaken melden (“kind heeft enorme poepluier”, “op naar zwemles”, “ga nu werken”) en stoppen met zeuren (“ziiieeek”);
  5. niet langer melden waar ze zijn (“I’m at McDonald’s”);
  6. met wie ze een afspraak hebben (“meeting @ookheelbelangrijk in Dauphine”) of een “inspirerende sessie” achter de rug hebben;
  7. hun eetgewoontes voor zich hielden (“pizza besteld”, “sushi gemaakt”, “Broodje gegeten”);
  8. die ‘geinige’ dingen zien daar een foto van maken (rare kat, gekke man, mooie billboard) of geen tweet versturen;
  9. zich aan die 140 tekens hielden; niet doortypen, niet 2/2 of deck.ly gebruiken; en
  10. ophouden op Twitter voor te schrijven wat je wel en niet mag Twitteren

Die laatste is de publieksprijs van alle RT-ers en replyers. (alle tips zijn overigens max 140 tekens, je kan ze zo doortweeten).

Er zijn websites, apps, ad-ons, extensies en plug-ins die de opties van Twitter uitbreiden, maar ik wil er eentje die tweets eruit filtert die voldoen aan de bovenstaande criteria.

Sommige dingen kan je regelen door tweets te filteren. Voor Tweetdeck heb ik bv een -4sq filter zodat alle “I’m at’s” eruit zijn. Maar filters combineren lukt niet.

Een andere optie is het maken van lijsten of groepen (media, journalisten, buitenland, tech) of zoekacties maken. In Tweetdeck kunnen die wel gecombineerd worden zodat je op meerdere termen kan zoeken (met AND), op zinnen (“tussen aanhalingstekens”) en woorden kan uitsluiten (door er –voor te zetten).

Zoekpaus Henk van Ess twitterde dat er onzin-filters bestaan. Hij maakte met drie voorbeelden duidelijk waarom het handig is om te filteren, dat kan via filteren in Tweetdeck of Hootsuit of via Tweetfilter. Ook bij Mashable staat een filterhandleiding. (@dannyvangolde suggereerde: Mashable Follow – nog in beta.)

Cut the crap! Tweetoff…

Met dank aan @BrigitteR, @HansvR, @jaapdenouden, @jaapstronks, @SanneHille, @LotPaymans, @peterluit, @nicolette_ouw, @henkvaness, @tomcorbettlfc, @myonlinetweets, @pvdp, @maartencorten, @johnwanders, @DZaart, @LennekeS, @APleijter, @Weghs, @loekessers, @JoostScheffers, @NLBarbie, @jbartelds, @MichielHeynen, @pietersabel, @jburkunk, rolandvanveen, @sandervdmeijs, @jpschadde, @jsprbkkr, @pasij, @77anke, @ChristaRomp, @Kleine_Mark, @vivibella, @natasjakel, @dorpswacht, @PaulDomen, @JoostBastmeijer, @HenricoPrins

@

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.