Research & Automatisering
Hoe verandert de researchpraktijk in het gedigitaliseerde werkveld, welke rol spelen algoritmes en AI? Lees op deze pagina meer over ons onderzoek.
Onderzoek
Berichten
- Els Diekerhof·
- juni 30, 2020·
Het verschil tussen meningen en beweringen
In de Leidraad van de Raad voor de Journalistiek wordt journalisten opgedragen om een duidelijk onderscheid…
- Chris van der Heijden·
- mei 22, 2020·
Onze oudste kranten leesbaar gemaakt
Voor iedere liefhebber van de geschiedenis van de journalistiek is Delpher, het digitiaal doorzoekbaar archief van…
- Journalismlab·
- mei 16, 2020·
Cijfers en data zijn eigenlijk heel gewoon
Afgelopen week kopte Villamedia Pointer: Geen nerdy datasite met uitsluitend cijfers en saaie grafieken. Voor wie…
- Maaike Severijnen·
- maart 12, 2020·
Visualisaties en een journalistieke context maken cijfers aantrekkelijk
De afgelopen maanden werkten we op de School voor Journalistiek met een groep honoursstudenten, docenten én…
- Sebastiaan Van der Lubben·
- maart 10, 2020·
Liveblog blijft een lastig genre (en corona een vervelend virus)
Het is u niet zijn ontgaan dat er een virus door de wereld waart. Alle serieuze…
- Els Diekerhof·
- februari 21, 2020·
Bellen blijft belangrijk
Journalistieke informatieverzameling is ondenkbaar zonder Google, internet en de socials. Toch verzamelen journalisten hun informatie niet…
- Gastblogger·
- februari 11, 2020·
De journalistieke werkwijze in de online wereld
door Maike Olij Journalisten zien zichzelf over het algemeen niet als voorlopers op het gebied van…
- Sebastiaan Van der Lubben·
- januari 15, 2020·
Iran was een ‘crisis’ – en toen kwamen er feiten
Redacties kunnen een crisis benoemen en dan op zoek gaan naar bijpassende feiten, beter is het…
Lees meer over
Belevenis-
journalistiek
Digitale storytelling en het effect op de consument
Nieuws-
consumptie
Verschillende vormen van nieuws en het effect ervan
Innovatie
in onderwijs
Journalistiekonderwijs in een veranderende wereld
Lokale
journalistiek
Ontwikkelingen op het gebied van lokale media