Sterren en schlemielen

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

 

‘Wanneer ik naar u kijk, kijkt u dan naar mij?’ De Spaanse tv-journaliste Rosa María Mateo kreeg ooit een brief met deze vraag van een anonieme vrouw uit een onbekend dorp. Ze wist niet wat ze moest antwoorden. De waarheid is natuurlijk dat sterren of celebrities, zoals we ze tegenwoordig noemen, door hun publiek voortdurend gezien worden zonder dat ze de individuen in dit publiek ooit echt zien. Laat staan op waarde schatten.

Ik moest aan deze vraag denken toen ik vorige week las dat Weekend-hoofdredacteur Marc van der Linden – een Bekende Nederlander – tegenover Het Parool had gefoeterd over zo’n schlemiel van een hogeschool. Die ‘schlemiel’ was Piet Bakker, die het had gewaagd om in De Nieuwe Pers te melden dat het niet zo lekker gaat met de roddelpers in het algemeen en Weekend in het bijzonder.

Nu gaat het mij niet om een oordeel in deze ‘fittie’ tussen een BN’er enerzijds en ‘mijn’ professor anderzijds. Het zij slechts gezegd dat Bakker zich nu in het dubieuze gezelschap bevindt van Gordon (voornamen volstaan bij écht bekende Nederlanders), voor wie Van der Linden een ‘beroepsrat’ is. De inhoud van dat akkefietje is te onbetekenend om hier weer te geven of om er zelfs maar naar  te linken. Ik maak me ook geen zorgen om de gemoedsrust van professor Piet, die zelf al laconiek opmerkte ‘Als je maar genoemd wordt…’

Wat echter ook wel eens ‘genoemd’ mag worden, is het dedain dat je tegemoet treedt vanuit ‘bekend Nederland’ (beroemd ben je niet als Nederlander, tenzij je Vincent van Gogh, Rembrandt of Anne Frank heet). Marc van der Linden is dus iemand: hoofdredacteur van een blad dat verhalen verzint en daarmee mensen beschadigt; OP TV!; 1.790.000 google hits; en ruim 30.000 volgelingen, pardon: volgers. En Piet Bakker is niemand: gestudeerd en gepromoveerd, dan doet er niet toe in Partycentrum Nederland; ‘slechts’ 84.300 google hits, waarvan er ook nog een aantal verwijzen naar Bakker Tuinproducten te Hillegom of de al weer bijna 65 jaar geleden overleden Piet Bakker die Ciske de Rat uitvond; en ach, 5528 followers op Twitter, aardig… maar vergeleken met Britt Dekker of Marc van der Linden…

Zo bont als Van der Linden maken de meeste bekende Nederlanders het niet wanneer ze geconfronteerd worden met ‘gewone’ landgenoten. Maar toch. Zo mocht ik zelf al weer een jaar of vijftien terug een publieke schrobbering ondergaan door wijlen Jan Blokker. In zijn Volkskrant-column hekelde hij een anonieme docent van de School voor Journalistiek, die het gewaagd had om Hans Janmaat uit te nodigen voor een interview en dat nog te verdedigen ook. Ik zag mijn woorden meesterlijk verdraaid, zonder dat ik de kans had mezelf te verdedigen. Zo ben je een mens, zo ben je ‘materiaal’ in andermans column.

En meer recent was er de recensent van mijn landelijke ochtendblad, door mij overigens hogelijk gewaardeerd en daarom nu niet met naam genoemd, die mij trakteerde op een rondje anonimiseren. Toen ik in KRO’s Profiel als talking head mijn oordeel uitsprak  over Rutger Castricum, schreef de recensent over ‘een docent van een journalistenopleiding’, waar Jack de Vries en Ton Elias gewoon hun naam hielden. Dat gebeurt er dus als je geen bekende Nederlander bent. Misschien maar beter ook, want het scheelt je ook een hoop gescheld en gezeur, met naam en toenaam, en tot chocoladeletters in roddelbladen breng je het gelukkig nooit.

Ach, professor Piet redt zichzelf wel en Remko van Broekhoven doet met alle plezier zijn ding buiten de schijnwerpers. Maar een tikje meer bescheidenheid bij wie er vooral bekend is omdat-ie bekend is en niet omdat zijn ster werkelijk straalt, zou soms geen kwaad kunnen.

 

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.