3 bekende dilemma’s bij de New York Times
Met enige regelmaat neem ik de nieuwe plannen van Nederlandse krantenuitgevers en hoofdredacties onder de loep om vervolgens tot de conclusie te komen dat het vooralsnog veel van hetzelfde is: online is en blijft nog het ondergeschoven kindje, de aandacht voor papier blijft dominant. Dat concludeerde ik recentelijk nog naar aanleiding van de ‘vernieuwing’ bij […]
Touching the news – wanneer journalisten hun lezers aanraken, en zij hen
Waarschijnlijk verbaast het u niet, maar wij Nederlanders raken elkaar veel minder (sociaal) aan dan de meeste andere Europeanen en wereldburgers. Gijs Huisman, momenteel bezig met promotie-onderzoek naar ‘social touch technology’, vertelde tijdens de eerste Internet of Touch-salon dat: “Nederland kan worden beschouwd als een ‘low-touch’-land.” Niet veel ogenblikken later zaten wij, wildvreemde doch zeer geïnteresseerde bezoekers […]
6 redenen waarom het medialandschap steeds meer een heelal is
Dit stuk beschrijft niet hoe het medialandschap verandert, maar hoe het landschap meer als een heelal is: het dijt uit en uit en uit. Nu de meeste nieuwsorganisaties de nodige stappen naar web en mobiel hebben gemaakt (nou ja, soort van), is ‘het landschap’ alweer verder getrokken richting broadcast social, narrowcast messaging en conversational chapps. En daarnaast beleeft e-mail een […]
Papier hier, papier hier!
Léés die krant toch! Dat was vorige week de kop boven het verhaal in de Volkskrant over het vernieuwde Parool. De krant blijft altijd bestaan. Zo luidde een andere kop op donderdag 11 februari, ook in Volkskrant. Dit betrof een ingekorte versie van de Machiavellilezing van de hoofdredacteur van diezelfde krant, Philippe Remarque. Het was […]
Etmaal 2016 in vijf comics
Het Etmaal van de Communicatiewetenschap 2016 vond plaats op 4 en 5 februari aan de VU in Amsterdam. Dit jaarlijkse NeFCA-congress trekt communicatiewetenschapper uit de hele Benelux en is dus sowieso interessant om te volgen. We proberen ook elk jaar weer op een andere manier over het Etmaal te berichten. Vorig jaar hadden we een […]
Is een bedrijf als Red Bull de redding voor journalisten?
Red Bull. Het bedrijf dat bekend is van de vleugels. Maar de energiedrankjesfabrikant heeft zijn vleugels aardig uitgeslagen. Het is toonaangevend geworden in de wereld van de marketing. De mediatak van het bedrijf, Red Bull Media House, zorgt voor miljoenen kijkers. Vooral tijdens het hoogtepunt: de sprong van Felix Baumgartner. 22 miljoen mensen bezochten de […]
Een weekje WhatsAppen met Nieuwsuur
In januari van dit jaar schreef een van onze studenten Kay den Teuling al over het gebruik van WhatsApp door nieuwsmedia om zo hun eigen doelgroep maar ook een jongere doelgroep te bereiken. Nieuwsmedia zoals 1Limburg, NRCQ en Metro maakte toen al gebruik van WhatsApp. Sinds deze maand is het ook mogelijk om WhatsApp-berichten te ontvangen van Nieuwsuur. […]
Hyperlocals vinden zichzelf journalistiek, maar kennen codes niet
Regionale dagbladen trekken zich meer en meer terug uit de lokale markt. Lokale nieuws start-ups lijken in die markt juist goed te gedijen. Commercieel en redactioneel zijn ze zeer creatief. De vraag is wel, welke journalistieke waarden hanteren deze hyperlocals? SvJ-student Ivar Lingen beschrijft het onderzoek naar de ethiek van de lokale journalistiek dat hij […]
Nieuws via Whatsapp
Nieuwsmedia hebben een nieuwe manier gevonden om hun doelgroep te bereiken. Steeds meer nieuwsbedrijven zijn actief via de berichtendienst Whatsapp. Via korte appjes blijven abonnees op de hoogte van het nieuws bij media zoals Metro, 1Limburg en NRCQ. 1Limburg Joris Peeters, community manager bij 1Limburg noemt het systeem wat zij gebruiken HeadsApp. “Als jonge nieuwsorganisatie, […]
Aggregratie websites: waar komt het nieuws vandaan?
In de vorige post over nieuwsaggregatie werd het beeld geschetst dat deze aggregators vooral een manier zijn om het nieuwsmerk zichtbaar te maken in de regio. Maar hoe werken deze regionale nieuwsrobots? We zoomen in op de bekendste aggregatiewebsites en onderzoeken waar zij hun nieuws vandaan halen. Welk gebied? ‘s-Hertogenbosch is met haar 143.786 inwoners (2014) de grootste gemeente […]