Hyperlokale journalistiek: een inventarisatie van het lokale medialandschap in Nederland
2020 - 2021
Lopend onderzoek

Sinds geruime tijd verricht het lectoraat onderzoek naar ontwikkelingen binnen de lokale journalistiek in Nederland en de verschuivingen die plaatsvinden binnen de omroepen, weekbladen, huis-aan-huisbladen en online platforms. In 2021 is er een nieuwe inventarisatie gedaan naar de lokale media in alle 355 gemeenten in Nederland. De centrale vraag was: welke lokale media zijn er actief in welke gemeente en in welke mate participeren media met het publiek in hun gemeenschap?

De resultaten laten zien dat het aantal  hyperlocals (websites met lokaal nieuws die niet verbonden zijn met een ander, veelal offline medium) verdubbeld is sinds de laatste inventarisatie in 2012. Verder blijken zo goed als alle Nederlandse gemeenten ook nog over andere andere mediavormen te beschikken: huis-aan-huisbladen, lokale omroepen, websites van die omroepen, websites van een dagblad. Een goed journalistiek klimaat zou je op basis van zo’n inventarisatie kunnen concluderen. Maar dat zou voorbarig zijn. Zo is het bestaan van de meest voorkomende mediavorm, de hyperlocal, uiterst grillig. Hyperlocals komen en gaan. Over de kwaliteit van hun berichtgeving bestaat gerede twijfel, zo blijkt uit eerder onderzoek. En tot slot is de link met het publiek - wat van lokale journalistiek het kenmerk bij uitstek zou moeten zijn - lang niet altijd sprake. Dit laatste geldt overigens ook voor de andere, genoemde mediavormen. Ook lokaal blijft de journalistiek in de eerst plaats ‘zenden’.

Links:

Nieuwsartikel:

https://www.svdj.nl/aantal-lokale-nieuwssites-bijna-verdubbeld-elke-gemeente-in-nederland-telt-minstens-een-hyperlocal/

Het volledig onderzoek is hier te lezen:

https://lokaalonlinenieuws.journalismlab.nl/

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.