De lokale robot-journalist: één dataset, honderden verhalen

Bescheiden zijn ze niet bij URBS: “We write thousands of important stories that, without us, would never see the light of day.”

URBS kreeg voor hun robot-experiment een fikse subsidie van Google en gebruikte die om vooral verhalen te maken voor lokale sites, op basis van lokale data.

Robotjournalistiek is niet nieuw, al jaren wordt er geëxperimenteerd met vooral sportberichten en beursnieuws: kan je data aanleveren en een robot het nieuws laten schrijven. Ondanks het gebrek aan bescheidenheid van URBS zijn ze op één gebied juist meer bescheiden: de robot doet het niet alleen, hij (m/v) werkt samen met een journalist.

Wat doet URBS? Stap 1 is het identificeren en analyseren van een relevante dataset: armoede, ongehuwde moeders, verkeersongevallen etc. en op basis van die data beslissen of er “een verhaal” inzit.

Vervolgens wordt er een ‘story template’ gemaakt, een journalistiek verhaal met daarin de plekken waar de data moeten komen.

Als laatste worden – geautomatiseerd – honderden verhalen geproduceerd.

Bovenstaande illustratie komt uit een verhaal op Medium over URBS, bij URBS zelf is meer informatie te vinden. Voor Londen maakten ze een proefsite. Ook Journalism.co.uk schreef over URBS.

RTL Buurtfacts doet trouwens in Nederland iets soortgelijks: datasets lokaliseren en daarvan voor elke plaats, gemeente of zelfs wijk een verhaal maken.

Meer horen over robots? Op donderdag 11 januari is mijn afscheidscollege. Daar gaat het o.a. over robots. Het is openbaar, hier aanmelden (in verband met de hoeveelheid bitterballen).

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees meer

Thema's

Research &
automatisering

De veranderende researchpraktijk en de rol van AI

Belevenis-
journalistiek

Digitale storytelling en het effect op de consument

Nieuws-
consumptie

Verschillende vormen van nieuws en het effect ervan

Innovatie
in onderwijs

Journalistiekonderwijs in een veranderende wereld

Lokale
journalistiek

Ontwikkelingen op het gebied van lokale media

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.