Jay Rosens twitterstrategie: 7 tips en 7 genres

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

In een interview met de marketing site 435digital.com doet Jay Rosen, hoogleraar journalistiek aan de New York University, zijn twitter strategie uit de doeken. Hieronder een samenvatting in de vorm van 7 tips en 7 genres.

Tips

1. Maak een strenge selectie van mensen die je volgt
Om je te kunnen focussen op je eigen onderwerp moet je de mensen die je volgt streng selecteren.

2. Wees bewust van wat je schrijft
Je kunt geciteerd worden, je bent verantwoordleijk voor alles wat je schrijft, houd dat altijd voor ogen.

3. Weet waar je naar linkt
Lees de tekst waar je naar linkt twee keer. Maak duidelijk waarom je er naar linkt.

4.     Beperk je in je onderwerpen
Schrijf over de twee a drie onderwerpen waar je verstand van hebt.

 

5. Schrijf persoonlijk & mooi
Zorg voor een eigen stijl, en een mooie tekst. De ideale tweet loopt als een trein, bevat geen afkortingen, is beeldend, en heeft een puntgave interpunctie.

6.     Wees zuinig met persoonlijke replies
Alleen doen als ze ook voor anderen interessant zijn.

7. Maak je tweet 100% persoonlijk en 0% privé
Laat alleen zien wie je bent door je persoonlijke stijl en onderwerpkeuze, laat je priveleven erbuiten.

Genres

Maak gebruik van verschillende genres, zoals:

1.     Het bericht

Een nieuwsfeit met verwijzing naar een site. Voorbeeld Rosen

2.     Het bericht plus
Verwijzing naar nieuws, plus eigen commentaar. Voorbeeld Piet Bakker

3.     De teaser
Op uitdagende manier verwijzen naar een site, zonder meteen de inhoud daarvan duidelijk te maken. Voorbeeld Rosen.

4.     De dubbel link
Verbindende gedachte over twee sites. Voorbeeld Rosen

5. De linkloze observatie
Persoonlijke observatie. Voorbeeld Rosen

6.     De redenering :
Uitgewerkte gedachte. Voorbeeld Ad van Liempt:

7.     De vervolg tweet
24 uur volgen van bepaald nieuws; serie berichten over een thema.

Je hebt succes als de lezer je tweet leest, de verwijzing bekijkt, terug gaat naar je tweet en dan denkt: hé, bedoelde hij dat.

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.