Hyperlokaal verbindt Den Haag

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Hyperlokaal nieuws weergeven. Voor Den Haag geen nieuwtje.

Op 4 april 2008 opent wethouder Rabin Baldewsingh (PvdA) de ‘digitale muurkrant’ in Den Haag.  Nu, 8 jaar later, zijn er ongeveer 80 deelnemers bezig met het vullen van 360 schermen verdeeld over de stadsdelen van gemeente Den Haag. Nieuwtjes uit de wijk. Informatie over ‘de straat om de hoek’.

Het plan uit 2011 -Lokaal verbinden 2.0- gaat verder en spreekt over een mediahuis en het koppelen van 20 hyperlocals. Samenwerking in nieuws- en informatievoorziening zonder tussenkomst van een eindredactie. De focus op hyper lokaal.

De eerste aanzet voor een digitale muurkrant in Den Haag dateert al uit 2003. Opbouwwerkster Rina Verlaan zocht samen met Stichting Wijkbeheer Schilderswijk naar een mogelijkheid om wijkgericht nieuws beter onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Dit zou mogelijk kunnen worden door middel van beeldschermen die op prominente en drukbezochte plekken in de wijk werden opgehangen. (bron: Piraten, Migranten en Lokatellies, Chris Kwant 2015)

De berichtgeving zou centraal worden opgemaakt en met behulp van een USB stick op verschillende monitoren, verdeeld door de Schilderswijk, worden getoond. Om dit alles haalbaar te maken was subsidie nodig. De subsidieverstrekkers van toen stelde als voorwaarde dat er software werd ontwikkeld die aansturing van de monitoren mogelijk maakte. Tweede voorwaarde was dat deze software ook ter beschikking kwam van de andere stadsdelen in Den Haag. (Kwant, 2015)

In de zomer van 2004 werden de eerste digitale muurkranten in werking gesteld in Clubhuis de Mussen en het toenmalige Volksbuurtmuseum aan de Hobbemastraat. De berichten kwamen voor een deel van de Haagsche Courant. De anderen werden geschreven door de jongeren in opleiding. (bron: Piraten, Migranten en Lokatellies, Chris Kwant 2015)

Het principe van de digitale muurkrant is simpel. Geen eindredactie, geen journalistieke beperkingen. Zolang er geen scheldwoorden voorbij komen is iedere organisatie vrij om te plaatsen. Momenteel tonen de cijfers aan dat zo’n 68% van de 80 deelnemers met regelmaat plaatst. (bron: gemeente Den Haag, cijfers jan-jul 2016)

In de notitie ‘ Lokaal verbinden 2.0’ uit juni 2011 spreekt wethouder Baldewsingh over een groot succes met de digitale muurkrant. De wethouder ziet dit succes nog verder uitgebouwd worden als de samenwerking tussen de 20 Haagse semiprofessionele hyperlocals intensiever wordt. De gemeente wil dit financieel ondersteunen en zodoende ruimte bieden aan totstandkoming van een ‘Haags mediahuis’. Een mediahuis met redactieruimtes en studio’s die zowel door de semiprofessionele lokale media als door de vrijwilligers organisatie gebruikt wordt.

In het bedrijvenverzamelgebouw Binck36 word ik hartelijk welkom geheten door Jolien Faber en Chris Kwant. Beide zijn bestuurder van de Stichting Cineac Den Haag. Met zo’n 76 artikelen in het eerste halfjaar van 2016 een grote leverancier aan de digitale muurkrant.

‘De digitale muurkrant vormt een belangrijk deel van ons bestaansrecht’ start Chris Kwant ons gesprek. Kwant legt mij uit dat cineacdenhaag.tv draait op subsidie vanuit de stadsdelen Laak en Centrum. Samen goed voor ongeveer 25 duizend euro per jaar. De subsidieverstrekker heeft als voorwaarde dat er tenminste 25 artikelen per jaar uit het stadsdeel op de muurkrant staat.

Het maken van video items voor de digitale muurkrant vraagt om een andere manier van werken. Items worden zonder audio getoond. Quotes en voice over teksten moeten dan ook als voettitels worden weergegeven. Bij Cineac lossen ze dat op door op de eigen social media kanalen het item te tonen met ‘alles er op en eraan’ en voor de muurkrant een versie iets wat ingekort en audio technisch aangepast.

Samenwerking tussen de verschillende lokale media is er niet, aldus Jolien Faber. Het beoogde mediahuis is nooit van de grond gekomen. Een centraal gebouw ergens in Den Haag was voor veel stadsdeelredacties te ver uit de eigen buurt. Faber geeft aan dat het nu helaas nog steeds zo is dat als er ergens bijvoorbeeld een groot wijkfeest is, er rustig meerdere camera’s staan die elk hun eigen item maken. Chris Kwant vult aan: ‘ wij bieden onze studio en camera gratis aan bij de collega’s maar er wordt gewoon geen gebruik van gemaakt’.

Vanaf februari dit jaar is de digitale muurkrant, de lokale publieke omroep en het informatiekanaal van gemeente Den Haag aangesloten op de mediahub. Deze hub vormt het virtuele mediahuis Den Haag en koppelt nieuws uit de straat met al het algemene nieuws uit de stad. De eindregie ligt bij de lokale omroep Den Haag FM/TV. Op zondagavond toont het televisiekanaal van Den Haag FM reportages uit de stadsdelen.

Mijn wandeling door Den Haag sluit ik af in de bibliotheek en zie de digitale muurkrant op alle schermen in het pand. Wisselend beeld uit de wijk, leuk gemonteerd, rijk aan informatie. Diep van binnen ben ik wel een beetje jaloers op Den Haag. Deze stad heeft veel te danken aan een wethouder die aantoont dat hyperlokaal toekomst heeft maar wel een lange adem vraagt.

De digitale muurkrant is onder andere te volgen via Cineac Den Haag: http://www.cineacdenhaag.tv/muurkrant/

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.