Het nieuws volgens Linda

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

Het zal niet ontgaan zijn dat maandblad Linda onlangs tien jaar bestond. Het zal wellicht wel ontgaan zijn dat het blad ter gelegenheid hiervan met een nieuwe website kwam, niet zomaar een website maar een die het nieuws voorop stelt. Dat is zelfs het geval, vreemd maar waar, als je www.lindamagazine.nl intikt. Ook dan kom je automatisch uit bij http://www.lindanieuws.nl/.

Linda & nieuws? Dat bracht Linda toch nadrukkelijk niet? Linda is een personality-glossy, brengt populaire journalistiek en dergelijke journalistiek houdt zich traditioneel juist niet met nieuws bezig. Wél met entertainment, drama, emotie en persoonlijke onderwerpen als gezondheid, liefde en kinderen. Toch?

Ja en nee. Wie vandaag, woensdag 2 oktober halverwege de middag, Lindanieuws bezoekt, wordt om te beginnen geconfronteerd met het bericht over een skelet dat vanuit z’n auto aan de drive-in balie van fastfoodketens een bestelling doet en het personeel de stuipen op het lijf jaagt. Leuk filmpje maar nieuws?

Het volgende nieuwtje gaat over de videoclip van Britney Spears’ nieuwste album. Op het moment van dit schrijven komt het allerlaatste nieuws binnen: over de ruzie tussen het Parijse warenhuis Colette en het merk Saint-Laurent. Allemaal ‘nieuws’ zou je zeggen dat traditioneel niet tot die categorie gerekend wordt: ‘soft news’, geen nieuws, echt Linda-nieuws.

Hier staat tegenover dat Lindanieuws op dezelfde pagina ook nieuws brengt dat door de traditionele nieuwsrubrieken wordt gebracht: over het koninklijk bezoek aan Noorwegen, de afwikkeling van het OAD-faillissement en het aankomend verlof van Volkert van der Graaf. Wat betekent dat? Waarvoor kiest Linda?

Een telefoontje aan de redactie leert wat je op basis van de selectie wel kunt raden: dat er bewust naar gestreefd wordt een mengsel van hard en zacht (nieuws) te brengen. Criteria? Die zijn er niet. Afspraken over verhoudingen tussen de ene en de andere nieuwsvorm zijn er evenmin. Het is een beetje zoals de bal rolt of de pet van de verantwoordelijke redacteur staat. Wat overigens niet verbazingwekkend is, zo gaat het bijna overal.

imgres

Niettemin is de nieuwskeuze van Linda veelzeggend voor de ontwikkeling in de huidige journalistiek. Maar veelzeggend is niet zozeer dat Linda zacht nieuws brengt. Dat ligt voor de hand. Veelzeggend is dat dit nieuws ‘nieuws’ genoemd wordt – een begrip dat gewoonlijk juist voor het harde nieuws, voor gebeurtenissen op het gebied van politiek, economie en maatschappelijke ontwikkeling gebruikt wordt.

Linda stelt zowel im- als expliciet dat dit een veel te beperkte opvatting van ‘nieuws’ is. Tot het nieuws behoren ook ontwikkelingen op het gebied van mode, gezondheid, entertainment, drama, roddel, beroemderiken en nog veel meer.

Verreweg de meeste Nederlanders zullen het daarmee eens zijn. Nieuwswaardig vinden zij in negen van de tien gevallen andere zaken dan de zaken die traditioneel nieuwswaardig gevonden worden. Je zou het een zoveelste teken van Amerikanisering kunnen noemen. Heeft de New York Times niet sinds lang als motto dat de krant ‘All the News’ brent ’that’s Fit to Print’? High en low lopen in de VS sinds lang door elkaar. In Europa is dat in toenemende mate eveneens het geval. Lindanieuws is een zoveelste illustratie van die ontwikkeling.

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.