Hoe toegankelijk zijn nieuwsorganisaties voor klagers?
Metajournalistiek: het lijkt een nieuwe trend te zijn. Uitleg hoe journalistieke verhalen tot stand zijn gekomen, welke bronnen zijn gebruikt en welke afwegingen de journalist heeft gemaakt. Een kijkje bij de nominaties voor de Loep 2018 bevestigen dit. Sylvana van den Braak en Simone Peek van Investico maakten een serie van drie verhalen over arbeidsuitbuiting […]
Mute-button voor negatief nieuws
De BBC bekommert zich om het welzijn van hun publiek. Althans, de Research & Development-afdeling van de omroep zoekt manieren om het welzijn van hun online publiek – en het welzijn van de samenleving in het algemeen – te verbeteren. Steeds meer mensen vermijden het nieuws omdat het een negatief effect heeft op hun welzijn […]
Nieuws vermijden en (toch) geïnformeerd zijn
Tijdens de International Communication Association-conferentie wordt jaarlijks nieuw wetenschappelijk onderzoek gepresenteerd op het gebied van communicatie. Dit jaar vond het plaats in Washington. In onderzoeken naar het publiek binnen journalism studies werd regelmatig de term news avoidance genoemd. Een relatief nieuw fenomeen. Maar wat is het eigenlijk? “Maar weet u dan niet wat er […]
Transparantie: is dat wat het publiek wil?
Transparantie, de afgelopen jaren een buzzwoord in de journalistiek. Transparantie zou de nieuwe objectiviteit zijn. Volgens de Engelse mediawetenschapper Brian McNair (2017) is er een informatiechaos, omdat niet meer duidelijk is welke informatie waar of onwaar is. Hij stelt dat een streven naar objectiviteit wellicht achterhaald is. Hij pleit ervoor dat journalisten transparant zijn over hun […]
De twee markten van de Persgroep
In februari beloofde ik meer te zullen vertellen over mijn onderzoek naar De Persgroep. Hier een update. De afgelopen maanden onderzocht ik hoe tussen de jaren 2000 en 2016 de vraag veranderde in de Nederlandse lezers- en advertentiemarkt. Ik bestudeerde ook hoe krantenuitgever De Persgroep op deze veranderingen reageerde met haar aanbod (waardepropositie) aan lezers […]
Alledaagse mediapraktijken op Twitter bestuderen
In november 2015 zijn we met onderzoekers van onder andere JLab en de lectoraten CrossmediaLab en PubLab (beide HU), in samenwerking met de Utrecht Data School (Universiteit Utrecht) begonnen aan een onderzoek naar de Nederlandse Twittersfeer. In de loop van dit jaar en begin volgend jaar zullen twee publicaties verschijnen op grond van de resultaten […]
Veel plezier: je kunt weer reageren op NU.nl-artikelen
“Vanaf 26 april is het voor iedereen mogelijk om, in principe, op elk artikel op NU.nl te reageren”, zegt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl – ja, je leest het goed: NUjij is herrezen. Na een jaar klagen mochten trouwe oud-NUjij gebruikers vanochtend als eerste reageren onder het artikel ‘NUjij komt terug: weer reageren op NU.nl-artikelen’. […]
‘Filter bubbles’ of ‘framing’? Onnodige polarisatie in het publieke debat voor zijn
Onderzoek van JLab in samenwerking met de Utrecht Data School (Universiteit Utrecht) bevestigt de these van voorgaande onderzoeken dat de grootste uitdaging in onze alledaagse informatievoorziening op onder andere sociale mediaplatformen niet ‘filter bubbels’ zijn. Een veel grotere uitdaging is de rol van de gewone burger als ‘curator’ van informatie op deze platformen, die actief […]
Hoeveel bezoekers hebben Dumpert en GeenStijl eigenlijk?
De strijd tegen TMG-dochters GeenStijl en Dumpert heeft een nieuwe wending gekregen met een open brief die 130 vrouwen schreven over verkrachtingsfantasieën en beledigingen aan het adres van vrouwen – in dit geval een Volkskrant-columniste – die de sites bevatten: “Beste adverteerders op GeenStijl en Dumpert, u betaalt mee aan vrouwenvernedering”. De zaak was aan het rollen […]
Friend request: vriendschap tussen nieuwsgebruikers en journalisten?
Het publiek wordt steeds belangrijker in de journalistiek. Bijzonder, want journalisten houden zich traditioneel niet zo bezig met het publiek. Irene Costera Meijer spreekt zelfs van een heuse audience turn, waarbij bereik, zichtbaarheid, nieuwsgebruik en publieksparticipatie een grote rol zijn gaan spelen in de productie van nieuws. Op ECREA Journalism, vorige week in het Deense […]