Listen&Learn: podcasts voor en door studenten
Hoe kun je tentamenstof uit boeken op een andere manier verwerken? En daarbij ook nog journalistieke technieken inzetten? Maak kennis met Listen&learn, een initiatief van studenten journalistiek Mila-Marie Bleeksma en Anne Mulders. Educatieve podcasts over tentamenstof. Waarbij niet zozeer de stof herhaald wordt, als wel in een interview met de auteur van de tekst of […]
RSS is dood – leve RSS (voor studenten)
De deadline nadert, maar de cursor komt niet echt van zijn plek. Het verticale streepje knippert al een tijdje linksboven in de hoek van een maagdelijk wit scherm. Een zweetdruppels meandert vanuit de nek langs de ruggengraat richting bureaustoel. Je schrijft je docent een mailtje — op zondagavond. “Ik loop vast en weet niet wat […]
Nieuwe journalistiek onderwijsmodule om data-angst weg te nemen
Journalisten die in het verleden een opleiding journalistiek hebben afgerond, hebben nauwelijks les gehad in het analyseren en verwerken van cijfermateriaal, laat staan het werken met grote databestanden. Die vaardigheid is nu niet meer weg te denken uit de journalistiek. Cijfers moeten net zoals woorden kritisch geanalyseerd en beoordeeld worden. Cijfers en statistieken zijn onderdeel van […]
Vloeibare tijden: een andere student, een andere docent?
“Mevrouw, wij hebben zelf een nieuw concept bedacht dat we nu aan het pitchen zijn bij diverse regionale omroepen. Een daarvan heeft ons gevraagd om het uit te werken, zodat ze kunnen beoordelen of ze ermee aan de slag willen. Mogen we dat doen als freelance klus?” In alle jaren dat ik het vak Freelance […]
Op deze manier zorgt J-lab dat onderzoek impact heeft op het onderwijs
Op 4 april zal Yael de Haan haar openbare les geven, als nieuwe lector van het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek (JournalismLab). In ditzelfde jaar zullen wij met het lectoraat onze continuering moeten aanvragen binnen de Hogeschool. We dwongen ons zelf te kijken naar ons bestaansrecht, wie zijn wij als lectoraat? Dit monde onder andere uit in […]
Geslaagd slotsymposium van de Minor Datavisualisatie & Infographics
Deze week ronden studenten van de SvJ Minor Datavisualisatie & Infographics 2018/19 hun projecten af. Op donderdag, 17 januari 2019 presenteerden de zeven studentengroepen de eindproducten aan onder andere hun opdrachtgevers en andere geïnteresseerden uit de praktijk in een geslaagd symposium. Het was weer zo ver: Op donderdag, 17 januari mochten we op de SvJ […]
Een magische knop voor startende journalisten
‘Je bent net afgestudeerd als journalist en je mag eenmaal op een magische button drukken, wat doet deze button dan voor jou?’ Deze vraag werd gesteld aan een groep recente alumni tijdens een input sessie voor een online alumni ‘starterskit’. Deze toolkit moet startende journalisten straks gaan ondersteunen bij de transitie van student naar freelance […]
Onderzoek naar het nieuws: ‘maar dat is toch logisch’
In het tweede jaar van de School voor Journalistiek krijgen studenten het vak Onderzoek naar het nieuws. Wanneer de studenten binnenkomen is het vaak nog onduidelijk waarom ze naast journalistieke research ook nog onderzoek naar journalistiek krijgen. Bij het bespreken van onderzoeksonderwerpen komt vaak de vraag: maar dat is toch logisch? Bijvoorbeeld bij het onderzoeksonderwerp […]
Oproep: Doe mee met onze design-sessie voor een journalistieke alumni toolkit
Als beginnend freelance journalist kan het een behoorlijke uitdaging zijn je eigen weg te vinden in het voortdurend veranderend medialandschap. Je moet nog een netwerk opbouwen en in veel gevallen nog flink timmeren aan je werkervaring zodat je aan de buitenwereld kan laten zien wat je in huis hebt. Natuurlijk is dit iets waar al […]
Docent in de spotlight: glazen wanden en een onderzoeker die in de klas kijkt
Licht, ruimte, spiksplinternieuwe RTV-studio’s, roltrappen(!) en veel glas. De School voor Journalistiek is afgelopen zomer vanuit haar tijdelijke onderkomen verhuisd naar een nieuw pand op de Uithof. Begin september hebben studenten en docenten hun intrek genomen. Een van de grootste veranderingen? De docent is nu veel zichtbaarder! Een parallel naar ons onderzoek is snel getrokken. Open […]