Nieuw onderzoek: het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding in tijden van technologische disruptie 

Wat zijn ontwerpprincipes en didactiek voor het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding die aansluit bij een snel veranderend technologiegedreven werkveld? Dat is het vraagstuk van het promotieonderzoek van Maaike Severijnen dat in juni 2024 start.   Opleiders in de journalistiek staan voor een zeer lastige taak. De afgelopen decennia kreeg het werkveld te maken met allerlei maatschappelijke, […]

De behoeftes veranderen: nieuwe kansen voor opleiden in de journalistiek

De tijd dat een – bij voorkeur – HBO of universitair diploma de belangrijkste sleutel was tot de arbeidsmarkt, lijkt in de journalistiek voorbij. De wereld van opleiden en leren verandert, en daar kunnen we als hoger onderwijs niet omheen. Een overzicht van de inzichten die ik opdeed door eigen onderzoek naar de toekomst van journalistiekonderwijs en […]

Succesfactoren voor onderwijs in datajournalistiek

Afgelopen anderhalf jaar deden we onderzoek naar hoe je studenten cijfernieuwsgierig maakt in het project Fact checking reality: an experiential learning module. De opbrengst: een veel beter uitgewerkte leerlijn data met een goed gevulde toolbox voor studenten én docenten. Een van de pijlers van het onderwijs op de School voor Journalistiek in Utrecht is datajournalistiek. Dit is […]

Leerteams in journalistiekonderwijs: what’s new?

Sinds enkele jaren zijn leerteams op de opleidingen van de Hogeschool Utrecht (HU) sterk in opkomst. Er zijn HU-breed bijeenkomsten voor belegd, in diverse opleidingen gonst het rond. Zo ook op de School voor Journalistiek. Menig collega heeft het erover: de studenten werken in hun eigen leerteam. Zelden bespraken we wat we eigenlijk precies verstaan […]

Hoe we binnen een week overstapten op online onderwijs

De belofte van online onderwijs hangt al een tijdje in lucht. Goede internetverbindingen en geavanceerde online leeromgevingen zouden onderwijs op afstand zo makkelijk moeten maken. Maar ja, face-to-face werkt toch beter, en via de mail communiceren werkt toch ook wel. Lekker veilig in onze comfort zone. Nu de school dicht is, moeten we wel. En […]

Ontwerpvraag: hoe maak je afstuderen tot een feestje?

Bij een nieuw curriculum hoort ook een nieuw afstuderen. Geen gemakkelijke eenheid om te ontwerpen, vanwege de vele verschillende eisen waar je rekening mee moet houden. Zeker als daarnaast ook nog eens een uitgangspunt is dat het ook een feestje mag worden voor de student. Daar blijkt een belangrijke rol te zijn weggelegd voor het […]

Zoektocht: hoe krijg je studenten cijfernieuwsgierig?

Of je het nu cijferangst of gewoon onzekerheid noemt, feit is dat de gemiddelde journalistiekstudent het zweet uitbreekt bij woorden als statistiek, standaarddeviatie en mediaan. Hoe krijgen we studenten van cijferangst naar cijfernieuwsgierig? Die vraag proberen we te beantwoorden met het project Fact checking reality: an experiential learning module dat begin oktober startte op de […]

Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach?

JLab onderzocht dit voorjaar de rol van de docent journalistiek in deze vloeibare tijden. Hoewel het onderzoek kleinschalig was, waren er toch interessante uitkomsten die vragen om een vervolg. In het boek Liquid Modernity (2000) van de Pools-Britse socioloog Zygmunt Bauman, beschrijft hij hoe we leven in een ‘vloeibare samenleving’, vol constante veranderingen en daarmee gepaard […]

WJEC: gevarieerd congres over journalistiekonderwijs

Afgelopen week kwamen zo’n 600 docenten, onderzoekers en een handvol studenten uit 70 landen bij elkaar in Parijs voor het vijfde World Journalism Education Congress (WJEC). Thema was deze keer ‘Teaching Journalism During a Disruptive Age’. Drie dagen lang konden de deelnemers zich onderdompelen in grote hoeveelheden keynotes, panels, syndicats, paper sessions, pitches, etc. De […]

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.