Succesfactoren voor onderwijs in datajournalistiek

Afgelopen anderhalf jaar deden we onderzoek naar hoe je studenten cijfernieuwsgierig maakt in het project Fact checking reality: an experiential learning module. De opbrengst: een veel beter uitgewerkte leerlijn data met een goed gevulde toolbox voor studenten én docenten. Een van de pijlers van het onderwijs op de School voor Journalistiek in Utrecht is datajournalistiek. Dit is […]

Leerteams in journalistiekonderwijs: what’s new?

Sinds enkele jaren zijn leerteams op de opleidingen van de Hogeschool Utrecht (HU) sterk in opkomst. Er zijn HU-breed bijeenkomsten voor belegd, in diverse opleidingen gonst het rond. Zo ook op de School voor Journalistiek. Menig collega heeft het erover: de studenten werken in hun eigen leerteam. Zelden bespraken we wat we eigenlijk precies verstaan […]

Hoe we binnen een week overstapten op online onderwijs

De belofte van online onderwijs hangt al een tijdje in lucht. Goede internetverbindingen en geavanceerde online leeromgevingen zouden onderwijs op afstand zo makkelijk moeten maken. Maar ja, face-to-face werkt toch beter, en via de mail communiceren werkt toch ook wel. Lekker veilig in onze comfort zone. Nu de school dicht is, moeten we wel. En […]

Ontwerpvraag: hoe maak je afstuderen tot een feestje?

Bij een nieuw curriculum hoort ook een nieuw afstuderen. Geen gemakkelijke eenheid om te ontwerpen, vanwege de vele verschillende eisen waar je rekening mee moet houden. Zeker als daarnaast ook nog eens een uitgangspunt is dat het ook een feestje mag worden voor de student. Daar blijkt een belangrijke rol te zijn weggelegd voor het […]

Zoektocht: hoe krijg je studenten cijfernieuwsgierig?

Of je het nu cijferangst of gewoon onzekerheid noemt, feit is dat de gemiddelde journalistiekstudent het zweet uitbreekt bij woorden als statistiek, standaarddeviatie en mediaan. Hoe krijgen we studenten van cijferangst naar cijfernieuwsgierig? Die vraag proberen we te beantwoorden met het project Fact checking reality: an experiential learning module dat begin oktober startte op de […]

Meewerkend voorman, gastheer, entertainer of coach?

JLab onderzocht dit voorjaar de rol van de docent journalistiek in deze vloeibare tijden. Hoewel het onderzoek kleinschalig was, waren er toch interessante uitkomsten die vragen om een vervolg. In het boek Liquid Modernity (2000) van de Pools-Britse socioloog Zygmunt Bauman, beschrijft hij hoe we leven in een ‘vloeibare samenleving’, vol constante veranderingen en daarmee gepaard […]

WJEC: gevarieerd congres over journalistiekonderwijs

Afgelopen week kwamen zo’n 600 docenten, onderzoekers en een handvol studenten uit 70 landen bij elkaar in Parijs voor het vijfde World Journalism Education Congress (WJEC). Thema was deze keer ‘Teaching Journalism During a Disruptive Age’. Drie dagen lang konden de deelnemers zich onderdompelen in grote hoeveelheden keynotes, panels, syndicats, paper sessions, pitches, etc. De […]

Listen&Learn: podcasts voor en door studenten

Hoe kun je tentamenstof uit boeken op een andere manier verwerken? En daarbij ook nog journalistieke technieken inzetten? Maak kennis met Listen&learn, een initiatief van studenten journalistiek Mila-Marie Bleeksma en Anne Mulders. Educatieve podcasts over tentamenstof. Waarbij niet zozeer de stof herhaald wordt, als wel in een interview met de auteur van de tekst of […]

RSS is dood – leve RSS (voor studenten)

De deadline nadert, maar de cursor komt niet echt van zijn plek. Het verticale streepje knippert al een tijdje linksboven in de hoek van een maagdelijk wit scherm. Een zweetdruppels meandert vanuit de nek langs de ruggengraat richting bureaustoel. Je schrijft je docent een mailtje — op zondagavond. “Ik loop vast en weet niet wat […]