“Interactieve producties laat je in kwetsbare mensen verplaatsen”

Vrijdag 1 april promoveert Renée van der Nat aan de Hogeschool Utrecht op haar onderzoek naar interactieve journalistiek. In de podcast staan we stil bij wat interactieve producties zo aantrekkelijk maakt. Journalist Jessica Maas – maker van de producties Fort Europa en Mensenhandel in Nederland – vertelt vanuit de praktijk.   Meegenomen in het verhaal   Renée van der Nat onderzocht […]

Ook dat kan met documentaire: deel 3

HET NIEUWE MAKEN: DE TECHNOLOGIE IN MIXED-MEDIA DOCUMENTAIRES Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op www.smallstreammedia.nl. Auteurs: Sander Hölsgens en Tamara Witschge Op steeds meer filmfestivals zijn VR-installaties, AI-werk, interactieve documentaires en 3D-renders te zien. Wat zegt dit over de staat van documentairefilm? Waarom zetten documentairemakers in op deze technologieën? In dit artikel belichten we het […]

Gezocht: Studenten tussen de 17-25 jaar!

Voor ons onderzoek naar interactieve journalistieke verhalen zijn we op zoek naar studenten die mee willen doen aan een experiment! Journalisten maken interactieve verhalen waarmee ze jongeren hopen aan te spreken. Alleen weten zij lang niet altijd wat jongeren écht interesseert. Wij zijn daarom benieuwd hoe jij deze interactieve verhalen ervaart! Dit kan journalisten vervolgens […]

Ook dat kan met documentaire: deel 2

DE ONZICHTBARE MAKERS ACHTER MIXED-MEDIA DOCUMENTAIRES Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op www.smallstreammedia.nl. Auteurs: Sander Hölsgens en Tamara Witschge Net als bij grote fictiefilms krijgen de regisseurs van documentaires de meeste aandacht. Maar is dit wel terecht? Bestaan documentaires niet bij de gratie van samenwerkingen? In dit tweede artikel over mixed-media documentaires bespreken we de […]

Ook dat kan met documentaire: deel 1

MIXED-MEDIA DOCUMENTAIRES VOOR MAATSCHAPPELIJKE VERANDERING We zien een groot aantal vernieuwingen in het genre van documentaire, van nieuwe technologieën en interactieve formats tot een andere rol voor onderwerp en publiek. In deze vierdelige artikelreeks zoekt Sander Hölsgens aan de hand van voorbeelden uit hoe documentaires kunnen bijdragen aan een meerstemmige weerspiegeling van onze complexe wereld. […]

Help, de pers wordt gepasseerd!

De KvK zendt dagelijks ‘live updates’ uit. Politieke partijen hebben hun eigen journaal. Het CBS en verschillende gemeentes hebben hun eigen newsroom. De afgelopen jaren hebben vele bedrijven en instanties ergens besloten dat ze het heft in eigen handen wilden nemen. Ze maken zelf nieuwsproducties en communiceren vaak rechtstreeks met het publiek. Recent berichtte de […]

Onderzoek naar immersieve journalistiek valt in de prijzen

Ons project Immersieve Journalistiek en het Betrokken Publiek is bekroond met de derde prijs bij de Raak-Awards voor het beste praktijkgericht onderzoek van Nederland. De driekoppige jury maakte haar oordeel bekend tijdens het congres op 19 november, dat SIA live uitzond vanuit Tivoli Vreedenburg. “De jury is onder de indruk van het groot aantal betrokken […]

Podcasts: hoe je de Ander leert kennen tijdens een lock-down

Dit voorjaar, na de dood van George Floyd en de daaropvolgende protestacties van Black Lives Matter, nam ik mij voor om de diversiteit en inclusiviteit op de School voor Journalistiek te verbeteren. Met mijn college Kiki de Bruin schreef ik een blog over de verslaggeving en beeldvorming rondom de protesten in Nederland. Ik ben in […]

Het feuilleton of: de krant als huisvriend

‘Onder allerlei toebereidselen was dan eindelijk de dag der huwelijksplechtigheid aangebroken, de dag, waarop het meisje afscheid neemt van hare onbezorgde jeugd om een en ander tijdperk in het leven der vrouw te beginnen, het tijdperk, waarin zij eerst hare roeping bewust wordt, n.l. om zegen en geluk te verspreiden in den kring der haren.’ […]

Audience Engagement raakt de kern van de journalistiek

Audience engagement is de heilig graal van de journalistiek. In een tijd waarin het vertrouwen in de journalistiek wereldwijd daalt, mensen actief nieuws vermijden en fake news de vrije loop heeft, proberen redacties het publiek centraal te stellen. Naarstig zijn journalisten opzoek naar manieren om het publiek te betrekken bij journalistieke verhalen. Onder andere door […]