Wat leren die journalisten nou eigenlijk?
Vorige week was ik bij EGOS, een conferentie voor Europese organisatiewetenschappers in Kopenhagen. Daar mocht ik aan een select gezelschap een paper presenteren met de bevindingen van mijn onderzoek naar de mediasector. Het is bizar dat zo veel van mijn tijd gericht is geweest op het schrijven van deze tekst van nog geen 30 A4-tjes […]
Denis McQuail (Mass Communication Theory) overleden
Hordes studenten communicatiewetenschap en massacommunicatie zullen zich door zijn McQuail’s Mass Communication Theory geworsteld hebben. Niet altijd met veel enthousiasme, maar toch: alles stond erin, en als je later nog eens iets moest opzoeken liet McQuail je nooit in de steek. Deze week overleed auteur Denis McQuail op 82-jarige leeftijd. Hij was tussen 1977 en 1997 […]
Stuur je beste Podcast, Storytelling, Opinie, Onderzoek, Datajournalistiek of Vlog in
De jaarlijkse prijzen voor de beste internetjournalistiek komen er weer aan. Journalisten en media kunnen tot 1 juli 2017 hun online producties voor de VOJN Awards inzenden. De categorieën voor 2017 zijn: Podcast, Online Storytelling, Opinie, Onderzoeksjournalistiek, Datajournalistiek en Vlogs (nieuw, i.p.v. Interview). De Awards van de Vereniging van Online Journalisten Nederland (VOJN) is aan de 4e editie toe. Tijdens […]
VR-light: Google lanceert 180-graden video
Virtual reality, Augmented reality en 360-graden video worden vaak in één adem genoemd omdat deze technieken gebruikers onderdeel laten worden van een gebeurtenis, ‘immersive journalism‘ als het binnen de journalistiek gebeurt: je wordt ondergedompeld. VR en AR zijn nog steeds relatief kostbaar, 360-graden video is al een stuk eenvoudiger en goedkoper geworden. En het wordt […]
GeenStijl weggejorist
De kans dat NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch samen met collega Pritt Stift van GeenStijl een kroketje gaat happen in de Mediahuis-kantine wordt steeds kleiner. Mediahuis-topman Geert Ysebaert zegt in een interview in de Volkskrant dat het Belgisch-Nederlandse bedrijf inzet op “professionele journalistiek (…) maar er zijn grenzen”. Hij ging GS zelf niet “doen” maar liet het aan […]
Ga gewoon verticaal!
De NuLive-video-app deed het niet eens als je verticaal met je telefoon filmde: “Niet professioneel”. De meeste geinige en eindeloos gedeelde virale filmpjes die ze bij DWDD, RTL LateNight en andere ‘nieuwsshows’ inzetten om het publiek toch ook iets leuks te bieden, zijn verticaal. Want zo filmt de mens. De smartphone is een verticaal ding. […]
Toolkit voor journalisten: 33 tips
Zijn er te weinig tools voor journalisten? Nee, er zijn er te veel. De Journalisten Toolkit probeert wat orde in de chaos te scheppen door er 33 op een rijtje te zetten. Volgens hen zelf “de ultieme lijst van digitale tools voor de moderne journalist”. De Journalisten-toolkit is “een gecureerde lijst met de digitale hulpmiddelen die […]
Gratis webcursussen: data, Google, Excel, social, visualisatie
De cursus met de spannendste naam is “Mistakes We Made So You Don’t Have To: Data Visualisation, Journalism and the Web.” Clickbait in cursusland. Het online video-cursus-platform LEARNO European Journalism Centre bevat inmiddels acht gratis cursussen over over andere data, Google,data-cleaning (met Excel, 3 delen), sociale media, verificatie en data-visualisatie. De cursussen zijn gratis en […]
De krokodillentranen (huilie huilie) van GeenStijl
Aan grote woorden en grote namen geen gebrek bij de discussies over de oproep aan adverteerders om te stoppen met het sponsoren van GeenStijl: “vrijheid van meningsuiting!”, “censuur!”, “NSB-praktijken!”. Communicatie-goeroe Jan Driessen noemde de oproep in Adformatie “belachelijk en gevaarlijk”. Volkskrant-columnist Bert Wagendorp was “het niet eens met de oproep aan adverteerders”. AD-verslaggever Wierd Duk nam het ook […]
Hoeveel bezoekers hebben Dumpert en GeenStijl eigenlijk?
De strijd tegen TMG-dochters GeenStijl en Dumpert heeft een nieuwe wending gekregen met een open brief die 130 vrouwen schreven over verkrachtingsfantasieën en beledigingen aan het adres van vrouwen – in dit geval een Volkskrant-columniste – die de sites bevatten: “Beste adverteerders op GeenStijl en Dumpert, u betaalt mee aan vrouwenvernedering”. De zaak was aan het rollen […]