Ook de overheid doet aan storytelling. Na de ‘journalist in overheidsdienst’ is er nu de ‘gemeentelijke verhalenverteller’. De gemeente Zaanstad vroeg een enthousiaste, positieve, inspirerende, zelfredzame, initiatiefrijke, communicatieve en representatieve ZZP’er met een journalistieke achtergrond die dat voor 40 uur per maand, à € 2000 wilde gaan doen. Online natuurlijk.
De leegloop bij de regionale pers laat ook hun voornaamste ‘slachtoffer’, de lokale overheid niet onberoerd. Onder het vergrootglas gelegd te worden door de lokale pers is niet altijd een pretje, maar totaal genegeerd te worden is nog erger. Zo nu en dan komt een gemeente in het nieuws (Heerenveen, Renswoude) die uit arren moede zelf maar een journalist aanstelt.
Het huis is over het algemeen te klein na zo’n aankondiging. De gemeente zou er beter aan doen om hun leger aan voorlichters, woordvoerders, communicatie-managers en city-marketeers wat uit te dunnen en als een dolle in de lokale pers gaan adverteren. Dat zou de lokale waakhond pas echt gezond maken.
Gemopper in de marge. De gemeente doet het niet, en wil het niet. En als ze het toch doen, worden de advertenties liever in het huis-aan-huisblad met de goedkoopste aanbieding gezet dan in de krant. En online natuurlijk, bij de gemeente zijn ze ook niet gek, er wordt getwitterd, gefacebookt en de geblogt dat het lieve lust is.
Het lijkt uitgesloten dat het gemeentelijke communicatieapparaat zal krimpen. De gemeente is nergens zo bang voor als voor negatieve publiciteit. “Elke scheet moet langs communicatie” wist mij laatst een ambtenaar (die uiteraard anoniem wenste te blijven) te vertellen. Het verklaart ook de trage reacties op sociale media. Waar de NS binnen een paar minuten en de KLM binnen een uur op Twitter of Facebook reageert, doet de gemeente daar rustig een paar dagen over – als ze al reageren. In het weekend is de kans op een reactie nihil.
In mijn eigen gemeente, Zaanstad, wordt de afdeling communicatie deze maand verstrekt met een ‘verhalenverteller’. Een nieuwe vogel in de toch al volle voorlichtingsvolière.
Volgens de advertentie van de gemeente is de verhalenverteller “iemand die initiatieven van bewoners en maatschappelijke organisaties in de stad doorvertelt en met elkaar verbindt. Zo helpt de verhalenverteller de gemeente met de ondersteuning van initiatieven in de wijk en inwoners die zelf initiatieven willen nemen.”
De verhalenverteller plaatst “verhalen, artikelen, activiteiten en filmpjes op een Facebookpagina”. Ook Twitter en YouTube moeten worden ingezet door de verhalenverteller die “binnen drie maanden een onmisbare schakel in de stad voor het doorvertellen van bewoners- en maatschappelijke initiatieven” moet worden.