Do’s & Don’ts van The Daily

Steve Jobs (Apple) & Rupert Murdoch (News Corp) – brains & money, een curieuze maar ijzersterke combinatie. Samen gaan ze in nieuws: The Daily, een iPad-only krant, met 100 journalisten, veel eigen content en multi-media.

Het enige wat er mis ging is dat het niet doorging. Uitgesteld tot nader order omdat Apple en News Corp er nog niet helemaal uit zijn. Voorlopig is The Daily nog een dood vogeltje en niet de allesverslindende aasgier waarvoor sommigen de nieuwe titel aanzagen.

De vraag is of zo’n tablet-only krant succesvol kan zijn, maar ook of het in Nederland zou kunnen lukken. Bij ANP verscheen vandaag hier al een bijdrage over (in o.a. De Morgen en op nu.nl). Tien observaties over de mogelijkheden en moeilijkheden van zo’n titel:

  1. De prijs. Op internet circuleert een prijs: 99c (75c Eurocent) maar onduidelijk is of dat per week of per dag is. Per dag is dat ongeveer gelijk wat de meeste andere kranten vragen, dus dat is pittig voor een nieuw merk; als het om een weekprijs zou gaan is het zeer concurrerend en dus aantrekkelijk. Wie wil concurreren met de NYT moet qua prijs daaronder gaan zitten.
  2. Apple. Misschien wel het aantrekkelijkste van de deal is de samenwerking met Apple. Eerder succesvol met iTunes, iPod, iPhone, iPad en de App Store, maar vooral door het één-klik aanschafsysteem dat veel gebruikers al hebben geactiveerd. Als het gebruiksgemak gecombineerd wordt met een lage prijs is het een gouden combinatie.
  3. Multimedia. Als men iets bijzonder wil maken, moet de krant eigenlijk zo min mogelijk op een krant lijken en zoveel mogelijk multi-media snufjes hebben: geo-positioning, customization, video, audio, slideshows, updates, sharing, commentaar, externe links etc.
  4. Staf. Omdat men geen aggregator wil zijn, wordt er gekozen voor echte journalisten en een fikse omvang. 100 mensen is minder dan de NYT maar fors voor online-uitgaven. Naast multi-media moet er ook unieke originele content worden geproduceerd.
  5. Kosten. Combinatie van een lage prijs, veel multimedia en een relatief grote staf levert een duidelijke spagaat op: hoeveel van die Dailies moeten er verkocht worden om de zaak rendabel te houden? (Bij Newsonomics een gedetailleerde analyse van kosten en baten.)
  6. De Markt. Een relatief goedkoop medium met relatief hoge kosten kan alleen gedijen in een grote markt. Zelfs een marktaandeel van 1% in de VS betekent al meer dan een miljoen klanten, en dan hebben we het nog niet eens over de rest van de Engelstalige wereld. Het betekent natuurlijk ook dat zo’n initiatief in Nederland een stuk lastiger is.
  7. Murdoch. Als het om internationale macht, veel content (media in US, UK, Australië, Azië) en een groot marketing potentieel gaat, is een partner als Murdoch niet de minste. Crosspromotie en aanlevering van content kunnen The Daily wel degelijk een kick-start geven. Nu is de free publicity al gigantisch.
  8. Verdringing. Met wie gaat de nieuwe krant eigenlijk concurreren? Bij een hoge prijs zijn dat de gevestigde namen NYT en Washington Post in de US en bv. The Times (ook Murdoch) in de UK. In al die landen zijn ook nogal wat gratis of bijna gratis apps op de markt (Guardian, BBC, USA Today). Als het een vooral nieuw en afwijkend aanbod is, kan de grootste kans de nieuwe gebruiker zijn, die eenvoudig (Apple) een aantrekkelijk (origineel, multimedia) goed geprijsd product kan kopen. De hardcore NYT lezers en de echte gratis-consument zullen niet meteen vallen voor de nieuwe dienst. Van verdringing moet de nieuwe krant het niet hebben.
  9. 30%. Onbesproken is de standaard Apple-vergoeding van 30% en of de nieuwe dienst daar ook onder valt. Kan Apple eigenlijk wel een uitzondering maken zonder overal een kartelpolitie op bezoek te krijgen?
  10. Advertenties. Bij een aantrekkelijke prijs (voor de lezer dan) zal de krant niet buiten een advertentiemodel kunnen. Ook hier zullen ze slimmer moeten zijn dan de gemiddelde iPad krant: meer inspelen op behoeftes en gewoonten van gebruikers. Maar hier kan de standaard Apple-deal wel eens roet in het eten gooien, de klantgegevens liggen nl. niet bij de uitgever maar bij iTunes, het distributiebedrijf. Als Apple hier voor zichzelf een uitzondering creëert, maakt het zeker misbruik van haar dominante positie.