Bijblijven was nog nooit zo gemakkelijk!

Was het voorheen nog wel eens lastig om al die interessante congressen en events in te passen in de agenda, door het coronavirus wordt nu veel online aangeboden. Dat biedt de mogelijkheid om in je lunchpauze, tussendoor of ’s avonds eenvoudig een sessie te volgen (of terug te kijken). Alleen al afgelopen week was er genoeg interessants te zien.

Voor wie wil weten wat er speelt in de mediawereld, kon zich afgelopen weken verlekkeren aan allerlei interessante (vaak gratis) events. Zo was er Dutch Media Week, waarin in zo’n 45 sessies allerlei diverse onderwerpen voorbij kwamen, van diversiteit, data tot fake news, nieuwe omroepen en podcasts.

Zo was er een sessie Blockchain en Media die was gewijd aan hoe blockchain ingezet kan worden in de media. De Nederlandse startup WordProof gebruikt het om nepnieuws te bestrijden, door timestamp-informatie toe te voegen aan online artikelen. Daardoor kun je altijd eerdere versies (en dus wijzigingen) zien en de afzender controleren, en kan het dus niet zomaar hergebruikt worden. Indebuurt van DPG gebruikt dit bijvoorbeeld ook om journalisten de afkomst van informatie te laten achterhalen.

Een andere sessie was van NPO Innovatie, onder de titel Interactieve content, hoe dan?! sprak Anna Gimbrere met onder andere digital experience architect Almar van der Krogt van de NOS, die experimenteerde met verslag doen van de Tour de France via Direct Messaging (via Whatsapp, Telegram en Messenger).

Nieuws op TikTok

Opvallend was dat innovatieve manieren om interactie met je publiek te bereiken (naast data- en onderzoeksjournalistiek), een vaak terugkerend onderwerp is in de events die nu gehouden worden. Ook de News Impact Summit van het European Journalism Centre was eraan gewijd. Onder de titel Innovative storytelling: Audience first (zie ook het blog van Renée van der Nat) ging een van de sessies over TikTok. Journalisten van Le Monde, The Telegraph en Tagesschau lieten zien hoe zij een jonger publiek proberen te bereiken via TikTok. Crux daarbij was dat ze allemaal hun eigen identiteit en uitgangspunten vasthouden, maar tegelijkertijd wel de taal van de jongeren probeerden te spreken. Dat vereist een flinke dosis creativiteit, met veel trial en error.

Allemaal slaagden ze erin om met complexe en serieuze onderwerpen (van geestelijke gezondheid, vluchtelingenproblematiek, tot mythes over corona) veel volgers en likes te krijgen. Tagesschau bijvoorbeeld 653.000 volgers in 11 maanden, met name onder meisjes in de leeftijd van 13-17 jaar. Die aantallen omzetten naar meer clicks op de eigen website is nog een brug te ver, maar het lukte zo wel om via TikTok een nieuwe jonge doelgroep te bereiken.

Betere software

Veel van de huidige events worden zelf opgenomen of gestreamd via bijvoorbeeld YouTube. Op dat vlak valt er nog wel wat te winnen. Vaak staat er een chat aan die voor presentatoren lastig te volgen is, waardoor er ondanks de aanwezigheid van moderators er veel interactie verloren gaat. Ook gaat er nog wel eens iets mis qua techniek, met sprekers die moeite hebben om presentaties te delen, slecht geluid, etc.

Tegelijkertijd zie je wel mooie ontwikkelingen. De software wordt ook steeds beter en uitgebreider als het gaat om mogelijkheden tot vragen stellen, kleinere break out sessies, contact maken met anderen, gevoel krijgen van een echt event, etc. Spelers als Hopin en Vfairs zijn al druk bezig met dit soort opties.

Natuurlijk wordt dit allemaal nooit hetzelfde als een fysiek event, maar grote voordeel is wel dat je bij veel meer aanwezig kunt zijn, – er ook uit kunt als het niet interessant is -, én vaak van alles kunt terugkijken, waar en wanneer het jou uitkomt. Het kan niet anders of ook hier zullen blijvend veranderingen in ontstaan.

De komende weken zijn er nog veel meer events gepland, bijvoorbeeld:

Auteurs

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *