De Telegraaf en nrc.next zijn de grootste verliezers als de printoplage van het 4e kwartaal 2015 t/m het 3e kwartaal van 2016 wordt vergeleken met dezelfde periode in 2014-2015. De Telegraaf raakte 9% kwijt (40.000 exemplaren), nrc.next verloor 10% (-2.800).
De digitale oplage steeg met 10% tot ruim 1 miljoen. Een derde daarvan is ‘digital only’ – de rest is een combi met een print-abonnement.
Gemiddeld verloren de dagbladen 5% van hun oplage. De totale betaalde print-oplage daalde van bijna 2,5 miljoen in de vorige periode met 120.000 exemplaren naar 2.370.000.
Ruim 50% van die oplage is landelijk, maar daar zitten ook de regionale AD-edities bij.
Landelijk
Bij de landelijke titels verloren Telegraaf (-9%) en nrc.next (-10%) meer dan het gemiddelde (-6%) in de laatste periode. NRC Handelsblad verloor 6%, het AD 5%. FD bleef stabiel. Trouw (-1%) en de Volkskrant (-2%) deden het relatief goed.
Losse verkoop is alleen van belang voor De Telegraaf (7%), de Volkskrant (5%), AD en next (4%) en NRC (3%).
Regio
Bij de regionale titels werd gemiddeld 4% verloren, de Leeuwarder Courant (-2%) verloor het minste, de Gooi- en Eemlander en Het Parool (-6%) en Friesch Dagblad (-8%) waren de grootste verliezers.
Gratis
Metro verlaagde z’n oplage met 8% tot 407.000.
Verspreid
De verspreide oplage in Nederland, dus inclusief Metro en inclusief de onbetaalde (via losse verkoop) en gratis exemplaren (marketing, personeel, relaties, adverteerders) die de betaalde kranten verspreiden is 3 miljoen.
Het Parool (20%), Trouw (17%), de Volkskrant (16%), nrc•next (15%) AD (14%) en De Telegraaf (11%) verspreiden meer dan 10% van de oplage onbetaald.
Digitaal
De digitale oplage (pdf-achtige versies van de krant) steeg voor het eerst tot boven de miljoen. Bij de verschillende titels zijn opmerkelijke veranderingen te zien: grote stijgingen bij Telegraaf, de Volkskrant, NRC, AD, Trouw en Parool. De Limburger, Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant zijn hun digitale bestand aan het saneren. FD stijgt langzaam. Bij Reformatorisch en Nederlands Dagblad is de groei eruit. (Titels met een digitale oplage van minder dan 10.000 zijn uit de twee onderstaande grafieken weggelaten.)
De digitale oplage is opgebouwd uit combi’s – veel weekend-abonnees die de digitale krant erbij krijgen en stand-alone replica’s. Die laatste groep zijn de ‘echte’ volledige digitale abonnees. De Volkskrant en NRC zijn de grootste bij online-only replica’s.