framing, facebook, media, strategie, journalistiek

De stille dood van Facebook Instant Articles?

National Geographic was een van de eerste media die Facebook Instant Articles mocht testen. Nu staat de Facebook-pagina weer vol met posts die linken naar de eigen website. Wat is hier aan de hand? De trend was toch om meer content native op sociale media te plaatsen? 

In mei 2015 lanceerde Facebook een proef met Instant Articles. Geselecteerde media, waaronder National Geographic, The Guardian en The New York Times, mochten als eerste experimenteren met deze nieuwe manier om content op Facebook te publiceren. Het grote voordeel van Instant Articles is dat de gebruiker Facebook niet meer hoeft te verlaten om een multimediaal artikel van het desbetreffende medium te lezen. Doordat de lezer het sociale platform niet verlaat, is de laadtijd van complexe, vaak interactieve en visuele content veel sneller (vooral handig voor mobile). Inkomsten van advertenties rondom deze artikelen worden gedeeld met Facebook.

Ondertussen kan iedere website Instant Articles aanvragen. Dit doe je door een plugin op je website te installeren en Instant Articles te activeren op Facebook. Dan moet je tien artikelen ‘voordragen’ aan Facebook. Op basis van die tien artikelen wordt bepaald of jouw website past bij Instant Articles. Hier vind je een uitleg hoe je dat op kunt zetten.

Naast Instant Articles, deed Facebook in 2015 de journalistiek meer handreikingen. Zo werden journalisten aangenomen om nieuws te cureren op Facebook. Even leek het erop dat Facebook de journalistiek weleens zou kunnen redden. Ondertussen is de sfeer omgeslagen. Facebook laat steeds meer blijken dat journalistiek voor hen geen doel is, maar dat het zich richt op sociale interactie en content met dat doel inzet (het is immers een sociaal netwerk). In de berichtgeving rondom Facebook in relatie tot journalistiek, zien we nu voornamelijk het frame ‘Facebook is de grote vijand’ voorbijkomen. Dinsdag verscheen deze nog op de website van The Guardian.

Wie gebruikt Instant Articles?

Terug naar National Geographic. Het viel mij vandaag op dat het natuurblad geen Instant Articles meer plaatst. Ik heb even geprobeerd terug te zoeken, maar kan de laatste niet vinden. Dit doet mij vermoeden dat National Geographic al heel lang geen gebruik meer maakt van Instant Articles. De lezer wordt naar de site geleid voor de artikelen, en video’s worden direct op Facebook geplaatst. Hoe zit dit bij de andere eerste gebruikers? Ik heb even een snel rondje gemaakt, en het lijkt erop dat geen van deze media Instant Articles gebruikt. Eigenlijk hanteren ze allemaal dezelfde strategie als National Geographic.

Facebook Instant Articles, Nieuwsmedia

De eerste media die Facebook Instant Articles mochten gebruiken. (screenshot)

Op basis van wat ik nu heb gezien kan ik natuurlijk niet precies zeggen waarom al deze media Instant Articles niet meer gebruiken. Ik kan wel een gokje wagen. Waarschijnlijk trekken media zich terug van Facebook door de negatieve berichtgeving rondom veranderingen op het sociale netwerk. Daarnaast brengt Instant Articles waarschijnlijk ook minder op dan de artikelen die op eigen site worden geplaatst. Media zijn online toch nog steeds op zoek naar een manier om voldoende inkomsten te generen, en hoewel advertenties op eigen site weinig in het laatje brengen (zeker in vergelijking met ouderwetse advertenties), houden media aan de gedeelde inkomsten met Facebook hoogstwaarschijnlijk nog minder over.

Weet jij een nieuwsmedium dat Instant Articles veel gebruikt? Laat het ons weten in een comment.

7 comments

  • Bij onder meer The Guardian, Spiegel en NYTimes zie ik nog met grote regelmaat Instant Articles langskomen (ook na een korte check een paar minuten geleden) – dus… klopt dit wel echt?

    • Dat is interessant, want ik heb net ook gekeken en zag er geen een. Heb je screenshots toevallig? Mijn email is renee.vandernat[at]hu.nl

      Ik zie van Vox ook regelmatig Instant Articles voorbijkomen.

      Ben erg benieuwd wat er uit deze inventarisatie komt! Juist omdat er momentaal ook zoveel negatieve berichtgeving is over Facebook en zijn rol in de journalistiek.

      En mijn kop is natuurlijk wel erg speculatief 😉

    • Bedankt! Dacht dat het laadje was, omdat het ook lade is. Dat is toch raar 😉

      Het is aangepast.

  • Ik denk dat de ingewikkeldheid van het publiceren en onderhoud van Instant Articles ook een grote rol speelt voor uitgevers. Je kunt namelijk allang app downloads, video’s en banners in je instant articles hangen en meer verwijzingen naar je site implementeren maar heel makkelijk is dat allemaal niet.

    Als je moeite moet steken in het ontwikkelen van die artikelen op een platform dat niet van jezelf is, steek je die effort liever in het ontwikkelen van je eigen site bijvoorbeeld.

    Er is wel negatieve berichtgeving over Facebook maar je mag toch hopen dat bedrijven en uitgevers op basis daarvan zelf een beslissing durven te nemen. En zich er niet al door laten afschrikken.

  • Alexander Pleijter

    Ook op DigiDay een stuk waarin geconstateerd wordt dat Amerikaanse media veel minder of zelfs gestopt zijn met publiceren op Facebook Instant Articles: http://digiday.com/publishers/publishers-appear-cooling-facebook-instant-articles/