Politiek beken kleur!

AI-gegenereerde afbeelding
AI-gegenereerde afbeelding

 

 

Wil media-innovatie in Vlaanderen en Nederland een kans maken dan zal de politiek kleur moeten bekennen. En dat gaat niet met een paar honderdduizend euro’s”. Met deze krachtige woorden gaf de topman van Mediahuis, Gert Ysebaert, zijn mening over de huidige stand van innovatie in media. Het Vlaams-Nederlands cultuurhuis  deBuren in Brussel vormde hiervoor op 5 september jongstleden het decor.

 

Een inspirerende middag in de Brusselse Leopoldstraat. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het Vlaams-Nederlands Cultuurhuis deBuren hadden diverse sprekers uitgenodigd om de uitverkochte zaal van visie te voorzien. Met als belangrijkste ‘agendapunt’, de vergelijk in media-innovatie tussen Nederland en Vlaanderen.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis, is er helder in. Ten eerste ziet hij dat Nederland vooruitlopend is als het gaat om innovatieve mediaprojecten. Dit, aldus Ysebaert, komt in eerste instantie doordat er vooral in Amsterdam vele start-ups zijn die ruimte pakken, maar vooral krijgen, om nieuwe toepassingen te bedenken. Gesteund door onder andere het Stimuleringsfonds investeert Nederland vanuit de overheid in deze innovatieve ondernemers. Ysebaert geeft aan dat er nu ook in Vlaanderen een beweging zichtbaar is om een start-up klimaat te ontwikkelen. Gevoed door de grotere mediaorganisaties.

Volgens Ysebaert komt de werkelijke stimulans van media-innovatie bij Facebook en Google vandaan. Vooral Google is fors bezig met investeringen in media. Met zo’n 150 miljoen gaat Google de media stimuleren in Europa, aldus Ysebaert. ‘Ik ben net terug uit Dublin en heb met eigen ogen gezien wat Google aan het ontwikkelen is op media gebied. Daar kunnen wij als Mediahuis en Persgroep, ondanks al onze financiële mogelijkheden, nooit tegen op’.

De ontwikkelingen bij Google richten zich vooral op de wens van de gebruiker. De gebruiker heeft behoefte aan just-in-time nieuws, toegespitst op individuele behoefte. Jouw interesse in nieuwsberichten aangeboden op een platform, dat wat Spotify is voor muziek. Maar wat Facebook en Google daarnaast ook doen is het creëren van een zeer aantrekkelijke omgeving voor adverteerders.

Volgens Ysebaert komt daarmee het toch al onder druk staande businessmodel bij de huidige media organisaties nog verder in een neerwaartse beweging.

‘Als er een daling is van 5% aan adverteerders praat je bij een groot concern, zoals Mediahuis, toch gauw over enkele miljoenen’, geeft Ysebaert aan. Volgens Harvard University (2015) is de advertentiemarkt in de VS al voor zo’n 85% in handen van Facebook en Google.

“Juist Google, de grootste disrupter binnen de media, stimuleert innovaties binnen media. Het is een schande!’, geeft de CEO Mediahuis met kracht aan.

De vraag die hij zichzelf dan ook voorlegt is waarom wij dit niet zelf kunnen.

 

Krachten bundelen

 

Gert Ysebaert geeft aan dat de oplossing om onafhankelijk nieuws te kunnen blijven aanbieden alleen kan komen door krachtenbundeling. ‘Het hele eco-systeem binnen de media draait om de pot met geld’.  Ysebaert roept de overheden van Vlaanderen en Nederland dan ook op om de bureaucratische werkwijze bij de aanvraag om financiële ondersteuning voor innovatieve projecten, op de schop te nemen. Ysebaert benoemt de werkwijze van Google waarbij je in aantal simpele stappen door het aanvraagtraject heen gaat. En refereert nogmaals naar de 150 miljoen die Google voornemens is over de Europese mediawereld te gaan verdelen.

‘De consument heeft recht op goed en degelijk gebracht nieuws. Daarvoor blijven wij geloven in redacties, wij zien de kracht van non-lineare beleving, wij zien het effect in onze dagelijkse upload van wel 50 video’s verspreid over de diverse mediakanalen’ vervolgt Ysebaert zijn betoog. Krachten bundelen is ook het genereren van platforms waarop de consument afgestemd op zijn of haar behoefte onafhankelijk nieuws ontvangt. Ysebaert benoemt hierbij specifiek Topics.nl als voorbeeld. Op de vraag of Mediahuis wellicht Topics.nl wil overnemen volgt een ‘wellicht, we kijken’ als reactie.

Tot slot, zegt Ysebaert, vraagt het om ‘Common Sense’. Gezond verstand uit de overheden om in te zien dat het behoud van een goede nieuwsvoorziening  niet opgelost gaat worden met een paar honderdduizend euro.

 

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.