Over tienerseks, big data en EMMA

Wat hebben tienerseks en big data te maken met een stoffige wetenschappelijke conferentie in Polen?

 

Een collega plaatste afgelopen donderdag dit plaatje in de WA-groep van ons lectoraat:

Toen ze dit appte was ik toevallig net bij de EMMA-conferentie “Media Management in the Age of Big Data and High-tech” in Warschau. Hier geen tieners noch grijsaards van de Nederlandse journalistieke innovatie. Wel keynote speakers zoals Philip Napoli van Duke University en Lucy Küng van Oxford’s Reuters Institute. Küng was ook voorzitter bij de sessie over ‘entrepreneurship’ waar ik mijn zojuist verschenen wetenschappelijke artikel presenteerde over eigendom en businessmodellen van journalistieke start-ups.

 

Buzzzz in de niche-community
EMMA is de European Media Management Association, een kleine ‘community’ van vooral Noord-Europese wetenschappers die onderzoek doen in precies mijn niche van media business. Ook deze community is uiteraard geheel in de ban van alle buzzzzz over big data, blockchain, algoritmen, VR en AI, maar weet zich er geen raad mee. Bij de conferentie werd duidelijk dat traditionele mediabedrijven met hetzelfde probleem worstelen. Ze weten dat de redding van hun businessmodel hier ligt, maar niet hoe dit precies vorm moet krijgen. Fors investeren durven de meesten vooralsnog niet.

 

Warschau – Foto: Mathilde Sanders

 

Europese publieke omroepen, zoals BBC, ZDF en RTBF proberen hun krachten te bundelen om samen een publiek algoritme te ontwikkelen dat meer aanstuurt op een aanbod-gestuurd pluriform mediadieet, dan het huidige vraag-gestuurde media-aanbod. Dit project schiet alleen niet echt op, aldus professor Nissen van Copenhagen Business School, ook keynote speaker bij de EMMA-conferentie.

 

Informatieasymmetrie
Napoli vertelde bij zijn keynote dat het zorgelijk is dat de ‘informatieasymmetrie’ tussen de gebruiker en platform nu groter is dan ooit. Informatieasymmetrie is een economisch begrip dat de situatie beschrijft waarbij een bepaalde partij in de markt (zoals de verkoper) meer of betere (voor)kennis heeft dan de ander (meestal de koper). Door deze kennis te exploiteren kun je winst maken. En dat doen met name de social media platforms die veel meer kennis over hun gebruikers hebben dan hun klanten (adverteerders) en de gebruikers zelf.

 

“Scheiding tussen meting en exploitatie publiek verdwenen”

 

Volgens Napoli is het ook zeer zorgelijk dat de scheiding tussen de partijen die ‘het publiek’ (mediaconsumenten) meten en exploiteren is verdwenen. Vroeger was er een derde partij die relatief onafhankelijk en gebrekkig het mediabereik in kaart bracht. In het digitale tijdperk meten de platforms echter zelf dit bereik en zij bezitten de data hierover. Dit is problematisch omdat ze hun klanten zo kunnen wijsmaken wat ze willen. Weer die informatieasymmetrie dus.

 

Disengagement
Toevallig kwam digitaal pionier Jaron Lanier eergisteren op CNN met een mogelijke oplossing. Deze auteur van het boek Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now stelde voor om het huidige businessmodel van de big data-harvesters (het gaat wereldwijd om ruim 1300 private bedrijven, volgens Nissen) om te keren. Een platform zou zijn gebruikers moeten gaan betalen voor de verkoop van hun persoonlijke data, opperde Lanier op CNN.

 

“Platforms moeten gebruikers gaan betalen voor hun data”

 

De nieuwe privacywetgeving (GDPR) geeft gebruikers nu al meer nieuwe rechten met betrekking tot hun eigen data. Waarom zouden zij hun eigen data niet zelf kunnen bezitten en exploiteren als eigenaren?

Bron afbeelding: Paul Baran in ‘What is Blockchain?” Business Insider

 

Blockchain als oplossing?
Als ik (als 40-plusser) bij de EMMA-conferentie iets heb opgestoken over blockchain, dan denk ik dat ook deze technologie een oplossing kan bieden voor het probleem van informatieasymmetrie. Blockchain maakt bemiddelaars tussen aanbieders en afnemers (zoals banken en uitgevers) overbodig. Geen enkele grote partij kan controle uitoefenen in een blockchain netwerk. Via blockchain is het ook mogelijk om een microbetaling te laten uitvoeren zodra een gebruiker content of een banner opent.

Mats Nylund van Arcada University of Applied Sciences in Finland, onderzoekt nu welke bedrijven bezig zijn met blockchain in de media. Hij noemde bijvoorbeeld Civil, een marktplaats voor kwaliteitsjournalistiek, en Brave een privacy browser die trackers blokkeert. Waar zijn de Nederlandse journalistieke ondernemers die met blockchain werken? Waarschijnlijk zijn de meesten nog tiener.