NRC kàn het wel

Gisteren becommentarieerde ik een bijdrage van de ombudsman van NRC Handelsblad over infographics. Diezelfde avond namen Jan Benjamin en Erik van Gameren wraak met een informatieve productie over de media-advertentiemarkt, gebaseerd op cijfers van De Telegraaf. De infographic bij het stuk geeft een vrij helder beeld van de totale advertentiemarkt verdeeld per sector, zoals televisie, dagbladen en internet.

Er zijn markeringslijnen aangebracht om belangrijke momenten aan te geven, zoals het jaar 2000, waar de top van de advertentie-inkomsten voor de dagbladen lag, 2008 dat de hoogste advertentie-inkomsten überhaupt kende en 2011, het jaar dat internet televisie voorbijstreefde.

Hoewel de graphic behoorlijk goed is, zou ik mijn studenten op basis hiervan enkele vragen en opdrachten kunnen geven:
  1. Werk twee alternatieven uit voor de vorm van deze graphic. Vraag je bijvoorbeeld af of een een klassieke gecombineerde lijngrafiek niet passend zou zijn. In hoeverre is het combineren van absolute getallen en percentages grafisch gelukkig?
  2. Hoe komt het dat het percentage van de dagblad-advertentie-inkomsten in 1991 groter is dan in 2000 terwijl de balk dikker wordt? (Antwoord: doordat de totale omzet toeneemt, terwijl het aandeel van de kranten afneemt).
  3. Zoek de onduidelijkheden en zwakke plekken in de productie (het stuk en de graphic).

Antwoorden:
De cijfers van de verschillende jaren zijn niet helemaal te vergelijken:
van vier jaren worden bovenin de graphic de totalen gegeven; van 1991 worden per sector uitsluitend de percentages gegeven,
van 2000 alle percentages en het absolute bedrag van de advertentie-inkomsten van de dagbladen,
van 2008 worden alle absolute getallen per sector genoemd maar géén percentages en
van 2011 absolute bedragen èn percentages.
Waar zijn de broncijfers te vinden? De lead bij het stuk verwijst naar de (jaar)cijfers van De Telegraaf zijn, bij de infographic staat ‘Bron: Nielson’. Een internetverwijzing ontbreekt.
Ook ontbreekt er een woord in de kop.

Infographic in NRC Handelsblad van 12 maart 2013 over de ontwikkeling van de advertentie-inkomsten van media tussen 1991 & 2011
Infographic in NRC Handelsblad van 12 maart 2013 over de ontwikkeling van de advertentie-inkomsten van media tussen 1991 & 2011. De afbeelding is overgenomen van de betaalde digitale editie (http://digitaleeditie.nrc.nl). Op nrc.nl is hij niet te vinden. Klik op de afbeelding om hem groter te zien.

 

 

Detail van webversie van de infographic over de ontwikkeling van de advertentie-inkomsten van de media tussen 1991 en 2011

Detail van de webversie van de infographic over de ontwikkeling van de advertentie-inkomsten van de media tussen 1991 en 2011.
Bij ‘roll over’ verschijnt een tekstveldje dat helaas over hele grafiek hetzelfde is en niet op verschillende punten extra uitleg geeft. De tekst past er ook niet helemaal in. Op ‘Zie..’ kan niet geklikt worden.
Klik op de afbeelding om hem groter te zien.

 

MEER OVER

Over Journalismlab

Onderzoek in de context van de digitale wereld

Het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie (JournalismLab) doet aan de hand van diverse thema’s praktijkgericht onderzoek. Hierbij kijken we naar de wederkerigheid tussen drie journalistieke processen: productie, inhoud en effect.

Deel dit artikel:

Lees meer

Thema's

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van Journalismlab en alle ontwikkelingen schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.