Journalistieke grenzen verkennen

Journalismlab start nieuw onderzoeksproject met Rijksuniversiteit Groningen, A-Lab en VersPers.

Journalistieke organisaties experimenteren met VR-producties en games om hun verhalen te vertellen. Kan je als journalist ook een verhaal vertellen in een museum of theater, of met een journalistieke campagne op een poster of kledingstuk?

De journalistiek ondergaat grote veranderingen. Nieuwsconsumptie vindt zeven dagen per week, 24 uur per dag plaats op online en offline platformen. Technologische ontwikkelingen maken nieuwe vormen, producten en interacties met het publiek mogelijk. Bestaande verdienmodellen staan ter discussie en ondergaan verandering. Waar begint of eindigt de journalistiek; voor de maker én voor het publiek? Is er een grens en zo ja, waar ligt deze eigenlijk?

De Hogeschool Utrecht (Lectoraat Journalismlab), de Rijksuniversiteit Groningen (Mediastudies & Journalistiek), A-lab (Incubator Space) en VersPers (training- en publicatieplatform voor journalisten) willen deze veranderingen niet alleen van een afstand onderzoeken, maar starten zelf een interdisciplinair netwerk van journalisten, mediamakers, creatieven en onderzoekers om zelf de grenzen van de journalistiek te verkennen en het journalistieke proces opnieuw vorm te geven en in kaart brengen.

Het team
Het media- en onderzoeksteam bestaat uit: Dr. Tamara Witschge (Universitair Hoofddocent, Mediastudies & Journalistiek, de Rijksuniversiteit Groningen), Dr. Klaske Tameling (Senior-onderzoeker bij het Lectoraat J-Lab, Hogeschool Utrecht), Lucas Hendricks (Directeur A- ab, cross-over Incubator Space) en Geesje van Haren (Hoofdredacteur VersPers, training- en publicatieplatform voor journalisten).

Vacature
Voor dit interdisciplinaire team zijn we op zoek naar een embedded researcher, ofwel een: onderzoekende (media)maker of een (media)makende onderzoeker. We zijn bij voorkeur op zoek naar iemand met een afgeronde PhD in een relevant domein of ervaring met het doen van etnografisch onderzoek, photovoice methode en/of design thinking. Iemand die affiniteit heeft met journalistiek, creatief is en goed kan samenwerken. Als embedded researcher functioneert je in het team als een van de mediamakers en tegelijkertijd breng je als onderzoeker het journalistieke proces in kaart. Voor meer informatie over deze vacature, klik hier.