Jong Talent: Kees Dorresteijn

JONG TALENT: Natuurlijk ook deze week een nieuw portret van een oud-student aan de School voor Journalistiek. Waar zijn deze journalisten beland? Waar valt nog een slag te slaan in hun vakgebied? En welke handvatten hebben zij meegekregen tijdens hun studie in Utrecht?

KEES DORRESTEIJN.

Hij is een echte radioman en is altijd op de hoogte van muziek, sport en tech. Hij bereidde programma’s voor en presenteerde er ook een aantal voor NPO Radio 1. Hij was in de ochtendshow van BNR dè techspecialist. En nu maakt Kees Dorresteijn samen met één van zijn beste vrienden radio bij de zender SLAM!

Kees Dorresteijn in de SLAM!-studio

SVJ

Je studeerde communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht. Vervolgens deed je een premaster in Political Sciences in Amsterdam en besloot je daarna ook nog journalistiek te doen. Waarom?

‘Ik wist dat ik nog tweeëneenhalf jaar geld kon lenen. Dus ik heb me ingeschreven en gevraagd of ik met vrijstellingen mijn studie Journalistiek in kortere tijd kon doen. Radio raakte mij altijd al wel en ik ben altijd geïnteresseerd geweest in nieuws. Ik heb veel geluk gehad.’

 

Ik ben jaloers op Domien Verschuuren

 

Gaat het niet om hard werken in de journalistiek of komt er ook veel geluk bij kijken?

‘Je moet zeker wel wat kunnen, maar het is een kleine wereld waarbij er veel afgestudeerden op de arbeidsmarkt komen. En tuurlijk moet je dan net een kans krijgen om een leuke baan te krijgen. Je moet net het geluk hebben van de timing en een eindredacteur die je vertrouwt. Je kunt het wel uitstippelen en als je hard werkt en aangeeft wat je wilt, is dat de eerste stap. Maar je moet net de juiste mensen om je heen hebben. Soms ben je heel goed en is er net geen plek. De geluksfactor komt er dus zeker bij kijken.’

 

RADIO EN RTV UTRECHT

Je wilde graag de radiokant op. Vanaf wanneer had dat medium jou gegrepen?
‘Ik ben jaloers op bijvoorbeeld Domien Verschuuren die op zijn twaalfde al wist wat hij wilde doen. Zo zie ik er heel veel om me heen lopen die al op heel jonge leeftijd wisten wat ze wilden. Daardoor hebben zij heel veel stappen kunnen maken en ik had alleen de minor Journalistiek toen ik 21 jaar was. Niet te vergelijken met Domien die op zijn twaalfde al bezig was! Ik heb het radiovak pas later ontdekt. Ik ben pas vanaf mijn 24ste actief geworden met het zoeken naar lokale omroepjes om maar zo snel mogelijk aan de slag te gaan met radio. Had ik het maar eerder ontdekt dat ik radio wilde maken…’

 

Je was producer en redacteur bij Radio M bij RTV Utrecht. Hoe kwam je daar?
‘Ik deed er stage en mocht vervolgens blijven om op pad te gaan en te produceren. Daarna heb ik een stage bij NPO Radio 1 gelopen en ben ik weer bij RTV Utrecht teruggekomen. Bij de regionale omroep krijg je namelijk veel vrijheid en laten ze je veel doen. Voor de schermen is dat natuurlijk lastiger. Daar hebben ze vaste presentatoren voor. Op het moment dat je te veel wisselende stemmen op je zender hoort, kan dat lastiger worden voor de luisteraar. Dus dat zat er aan het begin niet in.’

 

Ik ben een blije eikel die heel veel dingen interessant vindt

 

Vroeger had je bij een radioprogramma een presentator, technicus, een producer, een regisseur en redacteur. Maar tegenwoordig zie je op webcams steeds meer dat presentatoren zelf moeten schuiven en multifunctioneler worden…

‘Ja, dat klopt. Zeker bij muziekzenders is dat de standaard geworden. Bij nieuwszenders is het wel handig om een technicus te hebben. Als presentator ben je bezig met de focus op interviews en de instartjes. In de nacht op NPO Radio 1 schoof ik zelf. Maar het geeft je wel iets meer rust als je niet zelf hoeft te schuiven en op het moment dat je veel muziek draait, heb je een goed rustmoment.’

 

NPO RADIO 1

Je presenteerde de programma’s Start en Druktemakers bij de NPO. Hoe ben je bij NPO Radio 1 radiopresentator geworden?

‘Een eindredacteur hoorde wat in mij. Ik denk dat mijn kwaliteiten vooral zijn dat ik een combinatie van een journalist en een radiomaker ben. Ik ben gefocust op hoe je leuke radio kunt maken en hoe het over komt. Ik kan leuke vormpjes maken en ben eigenwijs als ik een programma maak. Ik heb een visie hoe je moet zijn en wil altijd een beetje mijzelf zijn: een blije eikel die heel veel dingen interessant vindt en graag goede gesprekken wil voeren.’

 

Het moet niet de grote ‘Kees Dorresteijn-show’ worden

 

In het nachtprogramma bij NPO Radio 1 Druktemakers probeerden de cabaretiers een grappige twist bij het nieuws te verzinnen. Hoe zag het programma er precies uit?

‘In het programma Druktemakers hadden Thijs Maalderink en ik cabaretiers te gast die scherp waren en humor toepasten om het nieuws een draai te geven. Wij als presentatoren leverden vooral de persoonlijkheid en zorgden voor goede gesprekken met de luisteraars. Humor is daarbij ook onderdeel van je persoonlijkheid.’

 

Ben jij ook persoonlijker op de radio geworden?

‘Ik moet echt mezelf zijn en het op mijn manier brengen. Dat is misschien even wennen, maar ik pas dat wel toe. Als mensen mijn persoonlijkheid niks vinden, wordt het niks. Dus ik breng het nieuws op mijn manier, zonder de inhoud te vergeten. Maar het moet niet de grote ‘Kees Dorresteijn-show’ worden.’

 

Hoe kunnen journalisten nog wat van grappenmakers leren?

‘Sommige presentatoren kunnen in hun journalistieke programma die humor toepassen. Bij een serieus gesprek hoef je niet de lolbroek uit te hangen, maar bij een nieuwszender is het ook belangrijk dat je als presentator een vorm zoekt tussen een beetje flauwe grappen en het serieuze. Ook mogen journalisten wel iets creatiever nadenken, zoals cabaretiers ook gekke stappen maken. Heel veel radiopresentatoren willen serieus genomen worden en durven daarom niet grappen te maken. Die hebben dus meer lef nodig. Het nieuws kun je tegenwoordig overal volgen, dus waarom zou je nog naar een radioprogramma luisteren? Nou, omdat de presentator jou aanspreekt. Presentatoren van nieuwsprogramma’s worden steeds meer anchors.’

 

Ik ben altijd al wel een nerd geweest

 

TECH

Je presenteerde de technieuwtjes bij het BNR-programma De Ochtendspits. Je schoof aan om te vertellen over het technologische nieuws. Hoe was je daar bij BNR expert in geworden?

‘Ik ben altijd al wel een nerd geweest: bezig met gadgets en innovatie. Ik ben niet per se een techjournalist die alles tot in detail kan opdreunen, maar ik wist er genoeg van om dat op de radio te vertellen. Ik heb een brede interesse in de techwereld.’

 

Is de belangrijkste taak van een journalist dan ook om iets ingewikkelds begrijpelijk te maken?

‘Jazeker. Als ik het over coderen ga hebben, haken mensen af. Ik moest bij BNR iets ingewikkelds op mijn manier uitleggen voor het brede publiek. Ik vind het in de journalistiek heel belangrijk dat ik het verhaal vertel, zodat mijn pa het ook begrijpt. Hij weet niet heel veel over techontwikkelingen en dus moest ik het ook voor hun interessant maken.’

 

Soms zegt je journalistieke radiogevoel dit moet je doen!

 

SLAM!

Sinds november zit je bij SLAM! Daar maak je van maandag tot en met donderdag tussen 22:00 uur en 00:00 uur radio. Hoe was de overstap van BNR naar SLAM?

‘Bij BNR mocht ik hele leuke dingen doen, tech is namelijk mijn passie. Ik kreeg er veel ruimte om journalistiek werk te doen en in mijn vrije tijd met een van mijn beste vrienden, Harm den Besten, YouTube-filmpjes te maken. Daarmee deed ik toen al echt hele vette dingen! Wij maakten allebei toffe radio en zijn gezellig gaan praten  toen SLAM! ons vroeg.’

Kees Dorresteijn in de SLAM!-studio

‘Ik geloof er heel erg in dat radio niet een apart iets is, maar dat je als radiomerk ook nieuws op internet maakt. Radio moet je combineren met online video. Harm en ik denken dat dat elkaar kan versterken en dat het publiek naar elkaar toe kan bewegen. SLAM! vroeg of wij dat voor hun wilden doen en opeens kregen we een dagelijks programma. Helaas moest ik daar BNR voor opgeven, want ik kon het niet combineren.’

 

Wat zei BNR toen je vertrok?

‘BNR vond het heel erg jammer, maar mijn collega’s en de hoofredactie gunnen het mij heel erg. Er zijn veel talenten van BNR weer doorgegroeid en daar mag je als bedrijf trots op zijn. Dat je zulke goede mensen weet te scouten dat anderen ze ook willen hebben. BNR is heel goed: er werken leuke nieuwsjagers en het is een gezellige redactie. En zo’n leuke kans bij SLAM! moest ik pakken. Soms zegt je journalistieke radiogevoel dit moet je doen!’

 

Hoe vaak krijg je nou de kans om met je beste maat een eigen radioprogramma te maken?

 

Harm den Besten is jouw maatje. Hoe is het om samen met een van je beste vrienden een programma te presenteren?

‘Harm is een vriend die ik van mijn werk bij NPO Radio 1 ken, waar ik lang heb gezeten. Ik maakte er radio van zaterdag- op zondagnacht en hij van zondag- op maandagnacht. Ik werkte eerst als redacteur bij BNN Today, later werkte ik samen met Harm op de redactie van De Nieuws BV. Toen is het erin geslopen om iedere maandagavond een biertje te drinken. Sindsdien zijn we dat blijven gaan doen. Om nu met zo’n goede vriend een programma te maken, is superleuk, maar heel erg wennen. Ik bedoel: hoe vaak krijg je de kans om met je beste maat een eigen radioprogramma te maken? Als je een persoonlijk verhaal vertelt op de radio wat niet klopt, zal de ander jou echt tot de orde roepen. Dus je krijgt echt hele persoonlijke radio. Tegen je vrienden ben je ook een stuk directer dan tegen collega’s, als bijvoorbeeld iets fout gaat. En Harm en ik zijn allebei heel perfectionistisch, dus willen het beste van het beste. En wat ook even wennen is, is hoe vaak wij elkaar zien. Waar ik Harm eerst twee keer in de week zag, zie ik hem nu 60 uur in de week.’

 

Soms moet je een ongemakkelijke vraag stellen om een beter antwoord te krijgen

 

En nu kun je dat dus combineren: radio maken op SLAM! en YouTube-filmpjes maken waarin je leuke experimenten doet.

‘Ja, inderdaad. Want radio is meer dan alleen radio. Iedereen weet dat er heel veel strijd is op internet. YouTube is gigantisch geworden en veel nieuwsmedia en tv- en radiostations zetten ook op online in. En dat moet niet alleen maar zijn dat je de webcam aanzet en filmpjes van de radiostudio zomaar online zet. Je moet echt aparte content voor online maken en aparte content op de radio uitzenden. De toekomst is: mediamerken hebben fans op allerlei kanalen en die moet je benutten om nieuwe doelgroepen aan te spreken om mensen vanaf dat kanaal naar dat andere kanaal te trekken.’

 

Wat voor video’s maak je dan?

‘Ik vind het fijn als er schurende filmpjes worden gemaakt. Er moet actie zijn! Zonder randje is het niet spannend. Soms moet je een ongemakkelijke vraag stellen om een beter antwoord te krijgen. Ik houd er stiekem van om het ongemak op te zoeken. En als ik mezelf daar soms ongemakkelijk bij voel, maakt dat niet uit. Een goede video is dat je precies dezelfde vragen stelt als de vragen waar mensen thuis mee zitten.’

 

Van hard werken word je misschien wel sneller moe, maar nooit slechter.

 

Voorlopig zit je op je plek bij SLAM?

‘Yes! Als het goed gaat, blijf ik bij SLAM! Als ik ergens zit, wil ik er wel een paar jaar zitten. En hier valt nog zoveel uit te halen, want we zitten nog in de beginfase van ons programma.’

 

Heb jij nog een tip voor de studenten Journalistiek die radiomaker willen worden?

‘Als je radio wilt gaan maken, moet je naar de lokale omroep gaan. Volg een stevige (journalistieke) opleiding en ga heel veel doen bij de lokale radiostations en omroepen. Werk er hard voor. Als je het echt wilt, komt het goed. Als mensen je slecht vinden, dan ga je naar iemand anders toe. Of oefenen, omdat je aan het begin ook gewoon slecht bent. Van hard werken word je misschien wel sneller moe, maar nooit slechter.’