Challenge: Bevorder de journalistiek met Immersive Storytelling

Journalisten, technologen, ontwikkelaars en anderen opgelet! Heb jij een goed idee om een verhaal 360 graden te maken? Hier is je kans.

The Knight Foundation, Google News en the Online News Association (ONA) geven in totaal $250 000 aan de beste ideeën voor ‘immersive storytelling’.

Met deze financiële steun willen de organisaties nieuwe manieren ontdekken om het publiek meer te engageren en zo de journalistiek te bevorderen.

‘Virtual, augmented, mixed reality and 360 video are opening new oppurtunities for journalists to connect with audiences.’ Leggen ze uit. In een voornamelijk twee-dimensionale nieuwswereld, kan het publiek bij immersive journalism juist interacteren met de omgeving. Ze kunnen zich door deze technieken letterlijk ‘onderdompelen’ in werelden waar ze normaal niet kunnen komen. Hierdoor wordt het publiek meer betrokken bij het verhaal. Tegelijkertijd brengt deze nieuwe journalistieke vorm technische en ethische vragen met zich mee.

Ieder initiatief kan tot $35 000 krijgen om het idee te testen, verbeteren en uit te bouwen. Het gaat The Knight Foundation, Google News en ONA niet om de content, maar juist om projecten waar lessen uit te halen zijn voor het journalistieke vakgebied.

Alle ideeën zijn welkom: van nieuwe technologieën en toepassingen, tot nieuwe journalistieke werkmethodes, tot promotie van ethiek, transparantie en verantwoordelijkheid.

Dus, heb je een antwoord op de vraag: Hoe kunnen we immersive storytelling gebruiken om de journalistiek te bevorderen? Meld je dan hier tot 10 april aan.