Screen Shot 2017-03-13 at 10.40.33 AM

Blendle en de strijd om big data

Zouden big data en een Vlaams duopolie ook kunnen verklaren waarom NRC uit Blendle stapt?

 

Deze week legde hoofdredacteur Peter Vandermeersch uit waarom NRC uit Blendle stapt. Wat opvalt is dat in zijn bericht de term ‘big data’ niet voorkomt. Wel werd kort vermeld dat de gekozen strategie om de abonnementenverkoop in eigen handen houden “de mogelijkheid biedt om veel meer te leren over leesgedrag en klantbeleving van onze NRC-lezers.”

Dat soort informatie over krantenlezers bezit en analyseert Blendle nu ook, zoals deze week te lezen was in dit artikel. Dat de exploitatie van big data een cruciale rol zal spelen in het businessmodel van grote uitgevers is niet echt nieuw. In de zomer van 2015 werd bijvoorbeeld op het nationale uitgeverscongres van Mediafacts heel duidelijk dat grote internationale uitgevers, zoals het Noorse Schibsted en Finse Sanoma, hier op inzetten.

Deze mediabedrijven boeken al winsten met de data van hun lezers. Die data zijn niet alleen leerzaam voor redacties maar natuurlijk ook heel interessant voor adverteerders en bedrijven die rechtstreeks online iets aan lezers willen verkopen. Uitgevers van kranten en tijdschriften hebben dankzij abonnementen ook de bank-, naam- en adresgegevens van lezers, en dus een streepje voor op bijvoorbeeld Facebook of Google die niet zo’n uitgebreide (lokale) distributie- en betalingsinfrastructuur hebben.

Frode Eilertsen, CEO van Schibsted Product & Technology bij Schibsted tot vorig jaar, formuleerde het in 2015 als volgt: “The mix of our companies provides rich and differentiating data – even better than Google and Facebook! – about users that gives us unique ability to offer great data-driven products – personalized user services and targeted advertising.”

“We investeren ons blauw in het bouwen van data. Niet omwille van de data zelf, maar om het dusdanig te kunnen structureren dat het waarde toevoegt voor ons en onze klanten,” zei Peter de Mönnink, CEO van Sanoma Media Netherlands en SBS Broadcasting.

Heeft het Belgische Mediahuis (de uitgever van NRC die ook bezig is met de overname van TMG) niet een vergelijkbare strategie? En: is de abonnee eigenlijk wel de allerbelangrijkste klant voor Mediahuis of is een bedrijf met zo’n grote overhead vooral afhankelijk van adverteerders en andere klanten die big data willen? De omzet van NRC komt voor een groot deel uit abonnementen, maar dat geldt (net als bij de Telegraaf en TMG) vast niet voor alle uitgaven van Mediahuis.

Wie weet speelt de overname van TMG door Mediahuis ook een rol bij de keuze van NRC om Blendle te verlaten. Zouden de twee grote Belgische concurrenten (Persgroep en Mediahuis) op de Nederlandse markt hun eigen big data niet liever zelf willen bezitten in plaats van ze te delen en bundelen bij Blendle? Als dat zo is zouden mogelijk meer Nederlandstalige kranten gaan verdwijnen uit deze digitale kiosk.

Pure speculatie, maar wellicht zullen op termijn in Blendle alleen de publicaties overblijven van uitgevers voor wie de lezer (en niet de adverteerder) de belangrijkste klant is. Maar ook voor die uitgevers is het risicovol om niet zelf de hele waardeketen van hun eigen product (inclusief de data en distributie) te bezitten. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen waarom het advertentievrije medium De Correspondent niet in Blendle zit.

Het is natuurlijk niet zo prettig om voor de analyse van je eigen lezersdata afhankelijk te zijn van een externe derde partij die ook nog eens voor de concurrent werkt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *